ארכון הבוגרים ביה"ס למנהל עסקים

לוח אירועים שנתי

א
ב
ג
ד
ה
ו
ש
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
 
נובמבר 2017
 

אריק צ'רניאק

בן 42 גדל ברמת גן, לאב כירורג ואם שופטת בבית המשפט המחוזי בתל אביב. נשוי ואב ל- 3 ילדים, גר בתל אביב. אריק למד בתיכון בליך והתגייס לפרויקט תלפיות בשנת 1993 כשסיים, לאחר שלוש שנים,  התנדב לקורס טיס ושירת  כטייס קרב עד שנת 2015.

לאריק יש תואר ראשון במתמטיקה, פיזיקה ומדעי המחשב ואת התואר השני EMBAF למד באוניברסיטה העברית בירושלים.

בגיל 25 היה לאריק  בלוג פופולרי בישראבלוג, אחד המגיבים הקבועים לבלוג היה אייל הרצוג שאיתו הקים, בשנת 2003, את "מטאקפה", חברה בתחום הווידאו ובה שימש כמנכ"ל במשך 4 שנים, עד שעזב ומכר את מניותיו.

בהמשך הדרך הקים חברות נוספות ובשנת 2008 הקים יחד חבר טייס, גיל שהם, את חברת "סופרסוניק", ב-2009  קיבל על עצמו את תפקיד ה COO וניהל את פעילות החברה בארץ. "סופרסוניק" פעלה בתחום הפרסום הדיגיטלי ונמכרה בספטמבר 2015 לחברת "איירונסורס" בסכום שהוערך בכ-200 מיליון דולר, מכירה שהוגדרה כמיזוג הגדול ביותר של חברות אינטרנט בישראל. צ'רניאק עזב את  "איירונסורס" בנובמבר 2016.

במרץ 2017 יצא לאור ספרו הראשון "גיבור", בהוצאת לוקוס  וידיעות אחרונות. הספר הפך לרב מכר, וזכה לחשיפה נרחבת בכלי התקשורת. הספר מספר את סיפורו של טייס קרב צעיר שהפצצה שהוא מטיל בעזה מדרדרת את מדינת ישראל לסכנה קיומית. בביקורת של אהרון לפידות נכתב על הספר: "ספר חשוב, הוא מסמל נקודת מפנה בכתיבה העברית העכשווית".

אריק מציג קריירה מפוארת שהתפתחה בזמן קצר יחסית ולכן עלתה השאלה מה מניע אדם להיות יזם או יזמית,  שדוהר/ת קדימה ללא מעצורים?

אריק טוען שבעיניו יש שלושה סוגים של יזמים:

  1. אופי יזמי - כאלו שחלמו על זה ורוצים לעשות את זה מגיל מאד צעיר.
  2. מזל ומקריות - כאלו שמישהו הכניס אותם לפרוייקט יזמי כמו שקרה לו בתחילת דרכו בחברת מטאקפה..
  3. ניסיון, השכלה ובשלות - כאלו שבגיל מאוחר יותר צברו בטחון וידע רלוונטי . יש לו שלושה חברים מתלפיות שבגיל 40 פתחו את הסטארט-אפ הראשון שלהם.

והתכונות שצריכות להיות לכל היזמים הן: אופטימיות ואמונה במימוש המטרה .גם יכולת התמדה ועקשנות להתגבר על מכשולים שיש בדרך ויש הרבה מכשולים..  ל יכולת שכנוע של אנשים, עובדים, שותפיםומשקיעים פוטנציאליים להשקיע זמן וכסף במיזם, צריך להלהיב אותם!

ואי אפשר בלי שאפתנות, יצירתיות והתמדה.

האם נכון לדעתך להקים סטראט-אפ ולעשות אקזיט, או להמשיך לפתח ולנהל אותו?

בכל נקודת זמן שיזם יכול למכור הוא צריך לשאול את עצמו שאלה: האם אני יכול לקחת 10 מיליון דולר ? האם אני מוכן להשקיע? אישית אני חושב שיזמים שיש להם אקזיט משמעותי יש לקחת את ההזדמנות כי זה דבר נדיר, אלא אם כן אתה מאד בטוח שהחברה תצליח בגדול בהמשך. קורה שלא מוכרים כי לא מנוסים, או שלא יודעים מתי למכור בד"כ זה קורה לצעירים, חושבים שזה בא בקלות.

ב"מטאקפה" לדוגמא, הציעו לי למכור ב 70 מיליון דולר וסרבתי, בדיעבד החלטה זו היתה שגויה  וטפשית...מצד שני לא בטוח שזו הייתה הצעה אמיתית אז תמיד שווה לבדוק ולא לזלזל באופציות של אקזיט.

 לעיתים יזמים מצליחים למכור מניות כמו חברת "מוביליי "- מהלך כזה מוריד את הלחץ וזאת גם אופציה שעומדת בפני יזם שמתלבט - למכור חלק מהסטארט-אפ.

צריך לזכור שאחת הסיבות להקמת סטרט-אפ זה לעשות כסף, זו לא פילנתרופיה.

לפעמים יש ביקורת על יזמים כאילו ויתרו, ממש לא! הרבה פעמים אקזיט כזה מכניס הרבה כסף למדינה, תשלום מיסים ומושך עוד יזמים להקים חברות.

לאחרונה עשית סוויטש גדול בקריירה שלך והוצאת ספר ביכורים בשם " גיבור". מה הביא אותך לכתוב ספר, ולמה את הספר הזה?

רציתי לכתוב ספר. אני אדם יצירתי שאוהב לקרוא ומחפש להתחדש כל הזמן, עבורי זה היה כמו מסמר שתקוע בראש - ממש אובססיה. את

" גיבור" זהו רומן, ספר מתח, ואני רוצה שיגיעו בקריאה לסוף הספר. סיפור שמתחיל במצב עכשווי ומידרדר במהירות לכאוס טוטאלי.  נושא הספר משקף את מה שמטריד אותי היום לגבי עתידה של מדינת ישראל שיכולה / עלולה להגיע עד למצב של אובדן.. מי שגר במדינה חשוף לסכנות, כמו שלומדים בפיינאנס : מי שיש לו ניירות ערך שנותנים ריבית גבוהה ונראים על פניו בטוחים -  אבל תמיד יש catch, בישראל יש המון סיכונים, אנחנו מבודדים מהעולם, במקרה של אירוע כמו בספר יש בעיה רצינית, זה משהו שמעסיק את כולם.

זהו סיפור טוב על פחד וגבורה, אין לזה אפיליישן לפוליטיקה.

האם זהו ספר אפוקליפטי?

זהו לא ספר אפוקליפטי- אפוקליפסה זה מטאור שתוקף את כדור הארץ, חסר הגיון אגדה. הספר שלי למשל הוזכר בתדריך של אהרון חלויה ראש מחלקת מבצעים בה"ד 1. הוא ממליץ לכולם לקרוא את הספר כדי לראות ולצפות תרחישים שיכולים לקרות. אם יקרה מה שכתוב בספר קיימת סבירות שישראל לקראת אבדון.

מיהו גיבור בעיניך?

מי שמסוגל להתמודד עם הפחדים שלו, להתגבר ולעשות מה שצריך כי הרבה דברים מחכים בצד השני של הפחד. גבורה גם יכולה להביא למצב שאתה מת או נפגע. להיות גיבור מצריך לעיתים גם להסתכן, לפעמים מדובר לסכן רק תפיסת עולם, לפעמים גם את החיים.

מה הייתה הביקורת על הספר?

הספר לא משאיר אף אחד אדיש, מאד חשוב לי שאנשים יקראו אותו עד הסוף. רוב הביקורות מאד אוהדות, מאד פוזיטיביות – בעתון ישראל היום.

היה לי ראיון שער מפרגן בגלריה עם גילי איזיקוביץ וראיון לא מפרגן עם שני ליטמן מהארץ שאמרה שזה כתב הגנה על מוסריותו של חיל האוויר, כאילו באתי להציג רק נושא של טייסים, ביקורת סופר פוליטית.

אני במו"מ לעשות סדרה מהסרט, כמו " פאודה". הספר סה"כ הוא רב מכר ונמכר בעשרות אלפי עותקים.

האם הספר יתורגם לשפות זרות?

אני נפגש עם מתרגם לעבוד אתו, כי בשונה מסטרט-אפ אותו יש לכוון לשוק בינלאומי  ,  ספרים בעברית  מיועדים לשוק המקומי. הלוואי שהייתי אמריקאי והאנגלית היתה שפת האם שלי, אבל פה החיים שלי. בארה"ב רב מכר נמכר במיליוני עותקים פה בעשרות אלפים.

מה התחביבים שלך ומה מעניין אותך?

כתיבה זה כבר לא תחביב. אני מצייר הרבה שנים, ואוהב לנגן בגיטרה חשמלית. אני חובב Natural History צופה בערוץ ואוהב טבע.

אני סקרן, מעניינים אותי מדע, טכנולוגיה וסיפורים מעניינים.

בנוסף, אני מקיים פעם בשנה כנס של בוגרי תלפיות במתכונת של ' TED' הרצאות של 20 דקות על תרבות, סטארט-אפ, חלליות בירח, תרופות חדשות כל מה שקשור למדע.

לסיכום- מה יותר קשה להיות יזם או סופר? 

שניהם קשים ודורשים הרבה השקעה. מאפיינים את שניהם חלומות מאד גדולים וייסורים מאד גדולים בדרך. מחיר שאתה משלם אם אתה נכשל וברכה מאד גדולה אם אתה מצליח. ספר שכתבת שלא מצליח ולא קוראים אותו זו אכזבה ענקית, כמו סטארט-אפ שנסגר. במהלך הכתיבה רוב האנשים שכותבים נאלצים לשלב עבודה לצורך פרנסתם .

אתה מצליחן?

אנשים אחרים יגידו. יש לי עוד הרבה דברים שאני רוצה וצריך לעשות.

מה גורם לך אושר?

הילדים שלי , יש לי שלושה ילדים שתי בנות באמצע בן, ואשתי, לה אני נותן לקרוא מה שאני כותב לראשונה.

מהם Do, or do not do  שלך?

  • צעד ראשון מצא מנטור, לא הייתי יוצא לדרך בלי מנטור.
  • מצא שותפים שמשלימים אותך, כל קבוצה צריכה : מנכ"ל, איש מוצר וטכנולוג, אם ישנם שלושת האנשים אפשר לצאת לדרך.
  • תהיה מאד ביקורתי כלפי עצמך, בדוק כל הזמן אם מה שאתה עושה זה בכיוון הנכון, ולא להתאהב במוצר- מעוור עיניים. תמיד לבדוק, להוציא דברים לשוק, למכור למשקיעים ולמשתמשים.
  • לחשוב בגדול. טעות נפוצה שחושבים על רעיונות שאין להם שוק מעוניין ואין להם גודל עסקי.

מה לא לעשות:

  • לא להיצמד לרעיונות קטנים.
  • לא ליפול עם שותפים. לבדוק טוב טוב מי השותפים שלך. שותפים זה כמו חתונה. מבלים יותר זמן, ויש הרבה אמוציות.

אם המוצר בינלאומי, אל תעשו פיילוטים בארץ. הדינמיקה העסקית בארץ שונה לגמרי, צריך לתרגם לעברית צרכים של לקוחות מקומיים, הלקוחות שונים,  השוק הישראלי לא מספיק גדול שעל בסיסו אפשר לגייס השקעה.

הוסף תגובה