ארכון הבוגרים ביה"ס למנהל עסקים

לוח אירועים שנתי

א
ב
ג
ד
ה
ו
ש
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
 
דצמבר 2019
 

גלעד ניומן

גלעד ניומן – מנכ"ל דייל קארנגי ישראל

  • ספר לנו על התפתחות הקריירה שלך

עם סיום לימודי התואר הראשון במנהל עסקים ותקשורת נכנסתי לעולם הפקות הכנסים במשכנות שאננים. לאחר 5 שנים עזבתי, כסגן מנהל המחלקה והקמתי חברת הפקות יחד עם מי שהיתה המנהלת שלי. התקופה הראשונה היתה מוצלחת מאוד: הפקנו את חגיגות

ה-70 לעמוס עוז בערד, אירועים לשגרירויות ולבית הנשיא. בד"כ הייתי מאחורי הקלעים והבנתי, שכדי להתקדם אני צריך להשקיע בעצמי ולפתח מיומנויות נוספות על מנת לעבוד עם מנהלים בכירים, לדבר בבטחון מול קהל ולנהל.

קראתי את ספרו של דייל קארנגי "כיצד לרכוש ידידים והשפעה" ואמרתי לעצמי, "זה מצוין! עכשיו אני רוצה לדעת איך עושים את מה שכתוב שם." נרשמתי מיד לקורס של דייל קארנגי בירושלים. שם גיליתי, שדיבור מול קהל, יכולת להתחבר באופן טבעי לאנשים, להתמודד יותר טוב עם מתח ודאגה ולהניע אנשים לפעולה, אלו מיומנויות שאני יכול לפתח. מה שנראה אז כבלתי אפשרי, הפך להיות טבע שני אצלי. בעקבות הקורס נכנסתי לתחומים חדשים כמו מכירות, ניהול, גם בעולם ההיי-טק והתחלתי להיות מעורב חברתית בוועד המנהל של "התנועה הירושלמית" ושל המנהל הקהילתי בבית הכרם. גיליתי שאני יכול להשפיע גם שם.

  • כיום אתה מנכ"ל של דייל  קארנגי ישראל. מה מבדל אותה לעומת חברות יעוץ והכשרה אחרות ?

התמזל מזלי להיות חלק מארגון בינלאומי מדהים, עם יותר מ-105 שנות פעילות, שפועל כיום במעל 90 מדינות ועם מיליוני בוגרים. ארגון שנחשב למי שהוליד את התחום ההכשרות המקצועיות וכיום נחשב למוביל דעה, גוף מחקר והכשרה בכל הקשור לפיתוח ארגונים ואנשים. הבסיס קיים כבר יותר ממאה שנה, אבל כל הזמן מפתחים את תהליכי ההכשרה כדי לתת מענה לדרישות מהשטח. עם קרוב ל-3,000 מדריכים ברחבי העולם, אנחנו יכולים לתת מענה לארגונים בכל נקודה בעולם וכמעט בכל שפה. זו אחת הסיבות שיותר מ-400 מחברות ה- Fortune 500 עובדות עם דייל קארנגי.

תהליך ההכשרה של המדריכים נועד ליצור סטנדרט אחיד בכל רחבי העולם, הוא מאוד אינטנסיבי ונמשך כשנה והם נדרשים לקרוב ל-250 שעות פרונטליות לפני שיוכלו לגשת לשלב ההסמכה.   

לא מזמן אמרה לי משתתפת באחד הקורסים שלנו, שכבר עברה לא מעט הדרכות והכשרות לאורך החיים, שמה שהדהים אותה בצוות המדריכים הוא שכל התהליך היה ממוקד רק במשתתפים ובפיתוח המיומנויות שלהם. למרות שהמדריכים שלנו נחשבים לטובים בעולם, אין אצלנו מדריכים "סלבים" - המשתתפים הם המוקד והם הדבר החשוב ביותר. אנחנו כל העת רואים לנגד עינינו את השינוי שהמשתתפים שלנו עוברים וכיצד לאמן אותם כדי שיגשימו את המטרות שהציבו לעצמם.  

תהליכי ההכשרה אצל המשתתפים מתמקדים בצד של פיתוח המיומנויות באופן מעשי ואינטראקטיבי, לא דרך הרצאות. בנוסף מתמקדים ביצירת שינוי פנימי בגישה, בבטחון העצמי, בסטנדרטים ובעקרונות בכל תחומי החיים - גם בתחום העסקי וגם בתחום האישי. במהלך התהליך הוא החיבור לעבודה ולחיים האמיתיים ויישום תוך כדי ההכשרה, כך רואים תוצאות.

  • האם יש שוני בעבודה מול סטארט-אפ ועסקים אחרים ?

לארגונים יש דפוסי עבודה שונים. בחברות קטנות ובינוניות, מן הסתם, תהליך העבודה הוא מהיר יותר מאשר בחברות גדולות. לעתים, דווקא הקטנות והבינוניות ישקיעו יותר בכל עובד, מתוך הבנה שהערך שלו לארגון גדול יותר. לשמחתי יותר ויותר חברות וסטארטאפים מבינים שהם צריכים להשקיע באנשים שלהם כבר בשלבים המוקדמים ביותר כדי להצליח להתקדם. הם שולחים את העובדים שלהם לקורסים חיצוניים, או עורכים אותם אפילו לכל הארגון והם מחפשים את הערך והתוצאות בשטח.

עובדים עוברים כיום בין מקומות עבודה, אבל ארגון שיצליח להחזיק את העובד אצלו, אפילו לשנה נוספת, למשך שלוש שנים במקום שנתיים, השווי בצד הכלכלי והמקצועי הוא עצום.

חברה אחת שעבדנו איתה בשנה האחרונה חישבה שאם תצמצם את העזיבה של העובדים אפילו ב-5%, החסכון הכלכלי המיידי הוא כמעט חצי מיליון שקלים בעלויות של תחלופת עובדים, עוד לפני ההתייחסות לפן המקצועי, שגם הוא בעל משמעות אדירה. לאחר מכן ההחלטה על תכנית הליווי וההכשרה היתה פשוטה.

  • כיצד משפרים את המיומנויות של מנהלים וביצועים של חברות וארגונים ?

הדרך הטובה ביותר היא להתחיל מלמעלה – כאשר כל צוות הניהול החל במנכ"ל עוברים תהליך הכשרה שיוצר גם מערכת של Accountability – כלומר כל אחד מגדיר את האחריות האישית שלו בתחום שלו, מקבל את היכולת לקבל החלטות באופן עצמאי, שגם מגלמים מה יהיה המחיר שישלם אם לא יצליח. כך נוצרת באמת מערכת של אחריות הדדית והארגונים הללו צומחים הרבה יותר ומחזיקים צוות שגם נשאר יותר זמן בארגון.

חברות שמבינות שהן צריכות להשקיע כל הזמן באנשים שלהן, לא כדי לסמן "וי", אלא כדי לראות שבכל תהליכי ההכשרה הן רואות תוצאות, למשל הצמחה של המנהלים. לא תמיד אפשר לכמת את התוצאות, אבל יש כלי מדידה לראות את ההשפעה על הפעילות בארגון. אנחנו תמיד מעודדים ארגונים לשלב כלים כאלה, כדי שהצוות יבין שהוא לא משתתף ב"קורס" אלא נמצא בתהליך שיעזור לו ברמה אישית וגם ישפיע על הארגון.

  • איזה אנשים עברו שינוי מהותי בעקבות ההדרכה שלכם בארץ ובעולם ?

אין ספק שהשגריר הטוב ביותר שלנו הוא וורן באפט שמציין שהתעודה היחידה שתלויה במשרדו, אינה של הלימודים באוניברסיטה אלא התעודה של הקורס של דייל קארנגי ששינה את חייו. באפט ממש טוען שאוניברסיטאיות חייבות לשלב פיתוח מיומנויות כאלו בלימודים שלהן. יש מוסדות שהקורס הזה הוא כבר חלק חובה בתואר ואוניברסיטאות מובילות בעולם אימצו את התכניות הללו למסגרות שלהן.

דייל קארנגי פעילה כאן משנת 1973 ויש הרבה בוגרים בעמדות מפתח בכלכלה, בצבא ובמשרדים ממשלתיים. לצערי, אין לנו את כל התיעוד על הבוגרים, אבל אנחנו תמיד שמחים לגלות עוד ועוד בוגרים ולשמוע מהם ונמצאים כיום אפילו בתהליך פיתוח קהילת בוגרים.   

ברמה אישית, בכל קורס שהעברתי עד היום, הייתה לי הזכות לראות הרבה אנשים שמצאו מקום עבודה חדש או קידום אפילו במהלך הקורס. בשנתיים האחרונות הייתי ב-5 חתונות של בוגרים שלי שמיחסים למיומנויות התקשורת ויחסי האנוש והביטחון העצמי שפיתחו כסיבה משמעותית לכך שהם מצאו בן\בת זוג.

בקיץ העברנו תהליך הכשרה במחלקת ההדרכות של חברה גדולה. בתחילת התהליך כשעבדנו על הגדרת חזון אישי - המנהל (שסיים אצלי קורס שנה לפני כן), אמר לי עם חיוך גדול בפני כולם: "גלעד, אם תסתכל על החזון שכתבתי לפני שנה בסוף הקורס הקודם תראה שהכל התגשם!" מעבר להצלחות ברמה אישית, כאשר אני רואה ארגון שהשתנה וצומח בעקבות תהליך שהאנשים שלו עברו – זה גורם לסיפוק עוד יותר גדול, כי הצלחנו להשפיע על הרבה מאוד אנשים באופן חיובי.

  • האם אנחנו נולדים כמנהיגים או שאלו כישורים נרכשים ?

כשהשתתפתי בקורס הראשון שלי בדייל קארנגי ב-2010, הרבה "אקסיומות" התנפצו אצלי. דברים כמו הוא נולד מנהיג, או איש מכירות, או פרזנטור וכו'. כן, יש אנשים שפיתחו את היכולת הזו מגיל צעיר והיתה להם גם נטייה כזו. אבל הדבר הנפלא בעיני הוא שכל אלו מיומנויות שאנחנו יכולים לפתח. כל אחד מאתנו נדרש להיות מנהיג בנקודה מסוימת בחיים – בעבודה, בקהילה או בחיים האישיים. לא חייבים להיות המנכ"ל של החברה כדי להנהיג, בכל רמה של ארגון יש מנהיגים. חלק מאיתנו יפתח מיומנויות ויקח אותן לרמות הגבוהות ביותר וחלק לא. הנקודה היא שאלו מיומנויות נרכשות.  

בוגר שלנו שהוא כבר דור שני במשפחה כבוגר, סיפר לי שהקורס שעבר בגיל 18, שכנע אותו להתגייס לצבא כחייל קרבי ומשם להמשיך לקורס קצינים. וגם עזר לו להתקבל לעבודה בחברת היי-טק ולגבור על מתחרים אחרים, אפילו שלא היה לו תואר ראשון שנדרש לתפקיד.

  • מה ההבדל בעבודה עם עסקים בארץ ובחו"ל ?

לשמחתי יותר ויותר חברות וארגונים בארץ, לומדים שאם באמת ישקיעו כמו שצריך בעובדים, הם יקצרו את הפירות. אנחנו עדיין לא ברמה של חו"ל, שם במקומות רבים יש ממש תכנית מימון לכל עובד להכשרות חוץ ארגוניות, אבל המגמה מאוד חיובית. לדעתי זה קשור לחשיפה הרבה שיש היום לעבודה עם ארגונים וחברות בחו"ל, אמנם יש לנו את היתרונות שלנו כישראלים, אבל ברמה של מקצועיות, ניהול ותהליכי עבודה, עדיין יש לנו מה ללמוד ולפתח.

  • כיצד שרתו אותך לימודיך באוניברסיטה בהמשך דרכך המקצועית ?

התואר פתח בפניי בעיקר דרכי הסתכלות שונות על עולם הניהול. מעבר לכך למדתי לא לוותר. הלימודים עצמם לא היו קלים בשבילי (במיוחד קורסי כלכלה), אבל ראיתי שכשבאמת השקעתי, הצלחתי לסיים את התואר. אני חושב שזה הראה לי גם בהמשך החיים שגם כאשר ניצבתי מול אתגרים נוספים, ידעתי שאני אצליח להתגבר עליהם.

  • איזה טיפים יש לך עבור הבוגרים שלנו ?

1. השקיעו בעצמכם -  יש ספר מדהים שנקרא "האיש העשיר ביותר בבבל", שם מדברים על כך שאנחנו בד"כ משלמים שכר דירה, משכנתא, מסים, הוצאות וכו' ואם נשאר משהו בסוף, זה יהיה בשבילנו. והמסר הוא – תשלמו לעצמכם קודם. הרבה אנשים יבזבזו 4,000 ₪ על אייפון או חופשת סוף שבוע, לא יחשבו פעמיים לפני שיחליפו מכונת כביסה שהפסיקה לעבוד, אבל כשמדובר בהשקעה בעצמם בפיתוח העצמי הכל פתאום יקר. קודם נשקיע בעצמנו, בפיתוח העצמי ואז נוכל לקנות הרבה אייפונים או חופשות.

2. לא לפחד מהכישלון קחו צ'אנס - אמרו את זה רבים לפני, אבל גם אצלי חלק מההצלחות הכי גדולות שלי קרו לאחר כישלון חרוץ.

3.   צרו חזון – איפה אתם רוצים לראות את עצמכם עוד שנה שנתיים. שימו את זה מולכם כל יום – תראו איך אתם מתקדמים ביחס למטרה. תבחנו כל הזמן מה אתם צריכים לעשות כדי להגיע לשם. החזון יכול גם להשתנות לאורך הדרך וזה בסדר, אבל תמיד צריך שתהיה מטרה.

4. תלמדו כל יום משהו חדש – זה פותח אפיקים ומשאיר אותנו צעירים.

5. העקרון הראשון של דייל קארנגי ביחסי אנוש הוא "אל תמתחו ביקורת, אל תתלוננו ואל תאשימו." מי שיקח אפילו רק את זה על עצמו, להיות עם גישה חיובית – החיים שלו ישתנו לטובה. זה יאפשר לו לבצע את הטיפ האחרון.

6. חייכו! – תראו עד כמה זה ישפיע לחיוב, לא רק על מצב הרוח שלכם, אלא גם על איך הסביבה מתייחסת אליכם.

מה הבשורה שלך?

אנחנו נמצאים בעידן שיש בו כל כך הרבה הזדמנויות. מעולם לא היינו במצב כזה. אז כדאי שנכין את עצמנו כדי שנוכל לזהות אותן ולנצל אותן. ראיתי הרבה אנשים שעשו את זה והגיעו למקומות ששנים לפני כן, לא היו חולמים עליהם אפילו. גם אני.  

הוסף תגובה