אפריל 2019 | אנה פרוביז

רוח חדשה, ריאיון עם אנה פרוביז, מאת רז רבינוביץ

משהו טוב קורה בירושלים!  

חבורת ירושלמים צעירים, מלאי רצון לשינוי, לוקחת את המושכות לידיים ועושה כל שביכולתה להוביל, לנצל את היתרונות היחסיים של העיר ולייצר תרבות צעירה ותוססת. אנה פרוביז, בוגרת  MBA מחזור 2012, היא דמות דומיננטית בעשייה הזאת. ישבנו עם אנה לשיחה על ירושלים, ועל השאיפה המתמשכת להפיח חיים ולנער אבק גם באזורים הרדומים של המרקם התרבותי שלנו.  

יום ראשון בבוקר, קפה רוסטר'ס בשוק מחנה יהודה, בין קריאות הבסטיונרים לריחות התבלינים והמאפייה אנה ואנוכי נפגשים להכיר. אנה בת 34, נשואה לדוד בן 35, גם הוא בוגר העברית, מגדלים ביחד בביתם בשכונת קטמון הישנה את זואי בת השנתיים ואת בולט וסופי הכלבים.  

אנה סיימה תואר ראשון בסוציולוגיה ומדעי המדינה באוניברסיטה העברית, ו MBA עם התמחות בשיווק, בבית הספר שלנו. היא מספרת שכשסיימה ללמוד, הבחירה הטבעית הייתה לעבוד בחברת מחקרי השוק – נילסן, בתור אנליסטית שיווק. "אחרי לילה נטול שינה במהלכו ביצעתי מחקר ברקודים של מברשות שיניים לחברת קולגייט גיליתי שמשעמם לי, ועזבתי", היא אומרת.  "הבנתי, שלעשות כסף בשביל השוק הפרטי – זה לא בשבילי. לי חשוב לעשות טוב ולפעול במקום שיש לו השפעה מידית על איכות החיים של אנשים." 

וכך מאנליסטית שיווק עברה אנה לניהול מדיה חברתית בארגונים שונים – היא התחילה ברשות לפיתוח ירושלים, משם עברה לעיריית ירושלים ולספרייה הלאומית. במהלך עבודתה יצרה קמפיינים שיביאו למעורבות חיובית עם הציבור הירושלמי כדוגמת "מפת האהבה" שקראה לתושבים ומבקרים לסמן במפה דיגיטלית נקודות רומנטיות בעיר ולספר חוויה שלהם מאותה נקודה. זאת בנוסף לשת"פים ודיאלוגים פייסבוקיים עם דפי הפייסבוק של חינוכיתוש ועיריית ת"א. מקומות העבודה בהם בחרה מאתגרים: מצד אחד- בירוקרטיים ויש שיאמרו אפורים, אך מאידך, נתנו מקום ליצירתיות שלה להתבטא וכן הזדמנות לייצר שינוי ולהוביל לשיווק אפקטיבי בתקשורת של המקומות האלה עם קהל הלקוחות.   

 ניסיתי להבין מאנה מה עומד בדיוק מאחורי המושג מנהל ניו מדיה, שאפילו מחלקת הביוב של עיריית ירושליים לא יכולה להתנהל בלעדיו. 

"זה כבר מזמן לא ניו או משהו חדש. מדובר בחלק אינטגרלי ממערך הכלים שיש בידי המשווק. ניו מדיה היא מפלצת מרובת זרועות ששואבת את מרבית התקציבים היום מתוך עוגת התקציב, שלא גדלה בכלל. מדיה חברתית היא דרך נפלאה (אם עושים זאת נכון כמובן) עבור ארגונים לשמור על קשר פחות רשמי, "לשחרר את העניבה" ולהפחית התנגדויות. מסייע להם להנגיש את התוכן הנכון והרלוונטי עבורם בצורה שונה."  

כשאני מבקש ממנה לתת לי טיפים לניהול חשבון האינסטגרם של בית הספר אני מבין שניצבת מולי מקצוענית, "אל תהיו שם רק כדי להיות אם אין לכם מוצר ברור להציע! חפשו את קהל היעד שלכם, מה הקריאה לפעולה שלנו  ומה התוכן והערך הרלוונטיים שאתם יכולים לספק לו (אולי מחקר והפניה אליו). האינסטגרם הוא המקום להביע ויזואליות של תמונה או טקסט. מדובר בקהל צעיר ותובעני שדורש תוכן ויזואלי מהותי ותכליתי".  

בניסיון להבין מאיפה הכל התחיל, אני מנסה להבין מה היו חלומותיה בתור ילדה, מה רצתה לעשות כשתהיה גדולה. " החלום שלי היה דווקא בתור נערה ולא בתור ילדה, אני זוכרת שהייתי מרותקת למסך בכל פעם שהוקרנו פרסומות וחלמתי להיות פרסומאית. קריאייטיב טוב מרגש אותי ברמות אחרות. כשעובדים במדיה חברתית, כל פוסט הוא קריאייטיב בפני עצמו." 

אחרי שהפיחה חיים בענקים הרדומים של העיר, קיבלה אנה הצעת עבודה מ"רוח חדשה". כשהגיעה לראשונה לירושלים, ב 2006 , רוח חדשה היה המקום שקיבל את פניה ועיצב את החוויה הירושלמית שלה. רוח חדשה היא ארגון א-פוליטי ללא כוונת רווח הפועל בירושלים מתוך מטרה למצב אותה כעיר בירה מעוררת השראה. הצעת עבודה המאתגרת, כללה את האחריות לניהול כלל מערך השיווק של הארגון.   "העבודה ברוח חדשה כוללת פעילות בתחומי אחריות רחבים, הרבה מעבר למדיה חברתית. זהו התפקיד הראשון בו אני אחראית על כלל המרכיבים בשיווק, אתר האינטרנט, דפוס, מרצ'נדייז ועוד. מבחינתי, זאת סגירת מעגל. הם היו בית בשבילי כשאני הגעתי לעיר, ועכשיו אני מטפחת את הבית הזה בשביל אחרים." 

"תני לי דוגמא למודל לחיקוי עבורך, דמות שאת מזדהה ומתחברת אליה"  
"לנגד עיני אני רואה את דמותה של שרון בנד-חברוני. בתפקידה בעיריית תל אביב היא הפכה את שוק הפשפשים (בין היתר) ממקום עזוב ומוזנח לפנינה תיירותית. דרך העבודה עמה למדתי כי ניתן לשלב בין מקצועיות לענווה ואם רוצים אפשר גם להזיז הרים".  

היא מוסיפה ומשתפת אותי בכך שבהליך קבלת ההחלטות בחייה היא בוחרת לנצל היטב את הרשת החברתית שהשכילה לבנות לעצמה. "בקריירה שלי אני מתנהלת לטוב ולרע, באמצעות קבלת ההצעות שמגיעות אליי - החלטתי שאני לא אומרת לא להצעות".  
האמירה הזאת של אנה גרמה לי לחשוב על המקום של שינוי בחיים שלנו.  שינוי הוא בעצם מטלית לניקוי אבק, נייר זכוכית שמאפשר לנו לקלף שכבות כדי להכיר את עצמנו טוב יותר ללמוד, להתמודד עם אתגר חדש, לפחד ולהתרגש בדרך להגשמה העצמית שלנו. אנה הפכה מנערה מרותקת למסך שחלמה להיות פרסומאית ולא זפזפה בהפסקת הפרסומות, להיות אישה מרתקת המנהלת את השיווק ב"רוח חדשה" ומייצרת השפעה על קהל צעיר, מורכב ותובעני בעיר מאתגרת חברתית אשר צמאה לשינוי.  תפיסת העולם שלה מביאה משב רוח רענן בו היצירתיות משמשת מצפן לניווט העשייה בעולם של מנהל עסקים.  

פסח שמח לכולנו.