check
לסיים תואר בלי טקס? לא בבית ספרינו! | בית הספר למנהל עסקים 

לסיים תואר בלי טקס? לא בבית ספרינו!

כתב: גלעד שגיא

בית הספר לא ויתר על קיומם של טקסי הענקת התארים לבוגריו, ויצא במיזם יצירתי ושאפתני במיוחד – "תואר עד הבית". ד"ר רננה פרס, יחד עם מרצי החוג והפרוייקטורית טורי רוברטס, החליטו שמאחר ואין לסטודנטים אפשרות להגיע לאוניברסיטה לקבל את התואר, הם יגיעו אישית למקום מפגש שייבחר על ידי הסטודנטים, ויעניקו את התעודה הנכספת.

תואר עם המשפחה בפארק ליד הים

תואר עד הבית - על חוף היום

רותם לחמי סיימה את התואר השני במנהל עסקים בעיצומו של משבר הקורונה, ומספרת בחיוך על הטקס האישי לו זכתה: "החוויה הייתה מפתיעה. זה משהו שממש לא ציפיתי אליו מהאוניברסיטה. בטח שלא מהאוניברסיטה העברית, שנתפסת כמוסד מאוד פורמאלי ורשמי".

רותם חששה מהאפשרות שלאחר שנתיים של השקעה ועבודה קשה, היא לא תזכה לחגוג את סיום התואר בטקס מרגש כמקובל: "חיכיתי זמן רב לטקס, וחבריי לתואר ואני מאוד התבאסנו שהוא לא יצא לפועל בגלל הקורונה. אז, שמעתי על המיזם ועל הרעיון של האוניברסיטה להביא את התואר עד הסטודנטים, והחלטתי להירשם – למה לא... הכול היה מאוד ספונטני ולא ידעתי למה בדיוק לצפות. הזמנתי את ההורים שלי וכמה חברים קרובים, ממש מהרגע להרגע - בהתראה של יומיים".

רותם מתגוררת היום בת"א, וביקשה לקיים את הטקס שלה בפארק 'צ'ארלס קלור' בעיר, הממוקם בסמוך לים: "אני מאוד אוהבת את הנוף של הים ואמרתי 'יאללה, נהפוך את הלימון ללימונדה". רותם מתארת את האירוע כולו כחוויה מיוחדת במינה, כמעט סוריאליסטית:

"לא האמנתי שאני יושבת עם הדיקנית ועם הפרופסורים שלימדו אותיועושה יחד איתם ועם האנשים הכי קרובים אליי פיקניק ליד היםשתינו קצת ייןאכלנו גבינותוהדיקנית אפילו פטפטה קצת עם ההורים שלי"

רצינו להעניק יחס אישי לכל סטודנט

רותם מוסיפה: "זה לא היה טקס סתמי שבו הצוות מגיע רק כדי לצאת ידי חובה וללכת. הטקס היה מאוד אישי, ונתן לי את ההרגשה שהאוניברסיטה העברית – המוסד הגדול שלעיתים עשוי להרגיש אפילו מנוכר והמוני, עושה מאמצים  כדי לתת לסטודנטים את היחס האישי. יחד עם הצוות הגיעה אפילו קומיקאית/זמרת מקסימה, ששרה עם גיטרה שיר אישי בחרוזים, וצוות צילום שתיעד את האירוע".

הטקס היווה מעין נקודת שיא במסגרת הלימודים של רותם, ותרם לתחושה הטובה שליוותה אותה במהלך הלימודים: "יצאתי מהתואר בהרגשה שהאוניברסיטה מסתכלת עליי כאינדיבידואליצרתי קשרים אישיים עם מרצים נהדריםובסופו של דבראני יכולה להגיד שהטקס המאולתר והספונטני הזה היה עדיף ומרגש יותר מטקס 'רגילבאוניברסיטה".

תואר עד הבית - חוויה מיוחדת

חוויה אינטימית

טורי רוברטס, ראש מחלקת תרבות באגודת הסטודנטים בירושלים נבחרה להיות הפרוייקטורית של המיזם. "פנו אליי באופן אישיוהציגו לי את הרעיון הכללילהביא לבוגרים את התואר עד הבית עם האוטובוס הצבעוני של האוניברסיטה.

לקחתי את הרעיון ועזרתי להפוך אותו למשהו גדול יותר. פניתי לסטנדאפיסטית תמרי שחר, שהגיעה עם יוקלייליי, וחיברה עבור כל סטודנט שיר קצר עם מילים בהתאמה אישית. הזמנו גם צוות צילום שתיעד את האירועים. לא סיפרנו לסטודנטים שום דבר מעבר לכך שיקבלו את התואר במקום המפגש שיבחרו. רצינו לשמור על אלמנט ההפתעה וכך היה. עם זאת, הרבה סטודנטים היו קצת מבולבלים מהרעיון, וכבר העדיפו לקבל את התעודות בדואר. חשבנו על מתנה שאפשר יהיה לחלק לסטודנטים בטקסים, והחלטנו על מסכות (בהתאם לרוח התקופה) עם לוגו האוניברסיטה, וכיתוב קצר ונחמד (למשל: "מותק, יש לי MBA", או: "CEO לעתיד").

כשנשאלה על הרעיון המפתיע והבלתי רגיל ענתה: "רצינו ליצור חוויה אינטימית עבור הסטודנטים. משהו שאי אפשר היה לעשות דרך טקס בזום. ד"ר פרס ואני הסברנו לחברי הסגל מה החשיבות של אירוע שכזה עבור הסטודנטים, והם שמחו לשתף פעולה. לא רצינו שהסטודנטים יצאו בהרגשה שהם עבדו קשה שנתיים או שלוש, בלי לקבל את הכבוד וההוקרה הראויים בסיום. אני יכולה להגיד שהמשימה לא הייתה פשוטה כלל. היה עלינו להתחשב בהרבה גורמים כמו הלו"זים של הסטודנטים והסגל, וכמובן בעובדה שחלק מהסגל נמצא בקבוצת סיכון. למרות הקשיים הלוגיסטיים, זה היה יפהפה, ולחלוטין שווה את המאמץ. המשפחות והסטודנטים מאוד התרגשו – היה אפשר לראות זאת לפי השולחנות העמוסים בכל טוב שחיכו לנו בכל מקום. אפילו אני בתור אחת המארגנות של המיזם, מצאתי את עצמי מתרגשת יחד עם הסטודנטים והמשפחות. נוצרו קשרים בין המשתתפים בטקסים – כמו למשל הקשר שלי עם רותם שנשמר מאז.

תואר עד הבית