check
פברואר 2022 | ״אני בסך הכול איש השקעות״ - שמואל בן אריה | בית הספר למנהל עסקים 

פברואר 2022 | ״אני בסך הכול איש השקעות״ - שמואל בן אריה

כתבה: דנה טיילר

״אני בסך הכול איש השקעות״ מספר לי שמואל (שמוליק) בן אריה, מנהל השקעות ראשי בשוק המקומי בפיוניר ניהול הון. אבל כמי שהיה תקליטן, שדרן באולפן גלי צה״ל, ובסופו של דבר מנהל השקעות, קשה להגדיר כסתם איש השקעות.

את השם אולי אתם מזהים מהרשימה שדה-מרקר הוציאה לאחרונה - 40 הצעירים המצליחים מתחת לגיל 40 (או 40/40 בשם הרשמי שלה). אבל עד אז, הוא עשה לא מעט.

שמואל (שמוליק) בן אריה

״מאיפה להתחיל? זאת השאלה. פרטי או עסקי?״

מבולבלת מעט, אני נותנת לו לבחור. שמוליק נשוי, אב לשלושה (״ילדה בת 8, ילדה בת חמש, ותינוק בן שנה וחצי, חמוד וקטן״), עובד בפיוניר, חברה לניהול הון ופמילי אופיס, החל מ-2009, לאחר שעזב את עבודתו הקודמת בחברת מסחר לחוזים עתידיים (״הייתה עבודה נוראית״).

התחלתי כתקליטן

כשאני שואלת אותו אם תמיד רצה לעסוק בתחום ההשקעות והפיננסי, בן אריה צוחק ומספר שלמרות שהתחום תמיד משך אותו, מגיל 15 עד סיום התואר הראשון הוא בכלל התפרנס מתקליטנות. ״בשביל להתחיל להרוויח כסף בתקליטנות אתה צריך להתחיל לעשות חתונות״ הוא מספר לי, ״ולאט לאט אני מגלה שהרבה לפני שאני צריך לחשוב על איזה מוזיקה אני צריך לנגן, אני מתעסק בלסגור את האירוע הבא״. היום, מסביר לי שמואל שהוא מבין שגם בהשקעות אותו תהליך קורה, ובעצם בכל עבודה שהיא.

״היכולת לנהל היום השקעות בצורה טובה, זה הכלי שלי להביא עוד לקוח״.

אבל, באותה תקופה זה היה מספיק בשבילו כדי לעזוב ולהתחיל להתעמק בשוק ההון.

"רציתי להיצמד למישהו שבוא איש חזק ולפרוח משם"

לפיוניר הגיע די במקרה מהמלצת חבר. נפתחה משרת עוזר אישי אצל יו״ר ואחד מבעליו של פיוניר – עומר גלעין, ובן אריה קפץ על ההזדמנות, ״רציתי להיצמד למישהו שהוא איש חזק, להידבק אליו ולפרוח משם״. במשך שלוש השנים הראשונות שלו בחברה הוא הלך עם גלעין לכל מקום. מלקוח ללקוח ומפגישה לפגישה, בן אריה התחיל לצבור ניסיון בתחום.

״למדתי ממנו שכדי להגיע עם ביטחון, אתה חייב להאמין במה שאתה מציע״, הוא מסביר לי, ״תמיד לחשוב על טובת הלקוח, ולא על הרווחים שלך״.

הפכתי למנהל השקעות ראשי בשוק המקומי בגיל מאוד צעיר

ב-2012, פיוניר הגיעה להחלטה להקים חברה לניהול תיקים בשקלים. עד אז, החברה נתנה שירותי פמילי אופיס, וכשרצתה לנהל כספים נזילים בארץ, היא הפנתה את הלקוחות לגופים אחרים, כמו פסגות, ילין, אלטשולר ואחרים. מנכ״לית פיוניר דפנה גונן וגלעין יו״ר החברה, החליטו ״להפיל״ את המשימה על בן אריה למרות גילו הצעיר, ומאותו הרגע, הוא הפך למנהל השקעות ראשי בשוק המקומי. ״כשהתחלנו, דרך אגב, כולם אמרו שאין סיכוי שמישהו ילך אתנו ולא עם אחת החברות הגדולות״, בן אריה מספר, ״אבל עשינו את זה. הקמנו את החברה, וזה פרח. היום הגענו להון של 3 מיליארד שקל בחברה לניהול תיקים״.

את ההצלחה, בן אריה מייחס בעיקר לגלעין וגונן שנתנו לו הזדמנות ולימדו אותו את המקצוע, אך גם ללימודיו בתואר השני. ״הקורס של פרופ' דן גלאי באופציות והקורס של פרופ'  צבי וינר בהנדסה פיננסית, נתנו לי כמה מהכלים שעשיתי בהם הכי הרבה שימוש במקצוע״. בן אריה מסביר שלמרות שבמקצועו הוא אינו עוסק באופן שוטף במוצרים פיננסיים מובנים, לעיתים הוא מקבל אותם עבור לקוחותיו.

״אני יודע להסתכל על המוצרים, ויודע גם לתמחר אותם. אני מבין מאילו אופציות הם מורכבים, ומה הסיכונים שמסתתרים. אלו דברים שאנשים אחרים לא יודעים לתת היום בשוק״.

בתפקיד החדש בן אריה מוצא את עצמו עובד כ12 שעות ביום, וכשאני שואלת אותו אם הוא מצליח למצוא זמן למשפחה ולמוזיקה הוא מחייך אלי בעצב ומסביר ״ מאוד חשוב לי להיות שותף בבית, גם לאשתי יש קריירה לא פחות מוצלחת משלי. אני פעם בשבוע יוצא מוקדם, ובסופי השבוע נותן את המקסימום שאני יכול, אבל אין לי זמן יותר לעשות מוזיקה״.

בן אריה מספר לי שאחד הדברים אליהם הוא הכי מתגעגע הוא להופיע באולפן רדיו. ״השירות הצבאי שלי היה בגלי צה״ל, ושתדעי, לשבת באולפן רדיו, זה אחת החוויות הכי כיפיות שיש״ הוא צוחק וממשיך, ״הייתי מאוד שמח שגלי צה״ל יקראו לי למילואים, אבל אני אוהב את העבודה שלי״.

אני שואלת את בן אריה אם ירצה לתת כמה המלצות לבוגרים וסטודנטים שרוצים להתפתח בתחום ההשקעות, והוא נענה בשמחה. ״לא להתבייש לקחת עבודות זוטרות. לא לחשוב על הכסף אלא לחשוב עם מי אנחנו הולכים לעבוד, ומה אני יכול ללמוד מהם״, הוא מסביר ״וליהנות, כי גם ליהנות זה חשוב״.

לסיכום, בן אריה רוצה לציין שלושה אנשים שתרמו להצלחתו בפיוניר, ובכלל. עומר גלעין, יושב ראש פיוניר, שנתן לו את הכוח לעמוד מול לקוחות, דפנה גונן, מנכ״לית פיוניר שתמכה בו בכל פעם שעלו קשיים, ומייק אליס, שבכל פעם שנתקל בבעיה מקצועית, ידע לשלוח אותו למי שיכול לעזור, או עזר לו בעצמו. ״אני נותן לשלושת אלה באמת זכות מדהימה, אנחנו עושים דברים יפים ביחד, וזה הרבה בזכותם״.