מאת שירה אהרוני
לפילאטיס, מובייל גיימינג ומדיה חברתית יש מכנה משותף אחד, שחר רז. כולכם ראיתם אותו או שמעתם עליו כיזם סדרת המפגשים "בוגרים מדברים שיווק", שלושה מפגשים של ארגון הבוגרים שהתקיימו במהלך השנה האחרונה והביאו את המילה האחרונה בתחום השיווק מפיהם של התותחים הכבדים במשק- רן גוראון, מנכ"ל פלאפון, עינת ינאי, מנהלת אגף השיווק של אל על, ועומר שי, סמנכ"ל השיווק של חברת WIX. אם גם אתם הרגשתם במשב רוח רענן בעודכם יושבים באחד המפגשים השנה, זה לא היה המזגן החדש של החברה. זו הייתה ההתלהבות המדבקת והתשוקה ליצור של שחר רז.
שחר, בן 34, בעל תואר ראשון בתקשורת מהמרכז הבינתחומי הרצליה ובוגר תכנית EMBA למנהלים מחזור 2015, ניפגש איתי בבית קפה בצהרי יום שישי לפגישה שכוללת בתוכה ראיון ותכנון האירוע הבא והמסכם לשנה של "בוגרים מדברים שיווק". כיאה לשחר, איש מדיה חברתית ברמ"ח איבריו, התמונה פורסמה בפייסבוק וגררה תגובות נלהבות.
את הקריירה שלו התחיל שחר בעסק המשפחתי של משפחת רז – רשת מכוני פילאטיס. בעקבות לימודי התקשורת בתואר הראשון, עבר לעבוד כתקציבאי במשרד הפרסום יהושע TBWA, ומשם המשיך כסופרוויזור במשרד הפרסום Teenk המתמחה בפרסום לבני נוער ובחברת On the mob, המתמחה בפרסום ופיתוח למובייל. לאחר מכן חבר למפתח-יזם נוסף ויחד הקימו את Aristo Games, חברה שפיתחה אפליקציית משחק למובייל בתחום ה-Social Casino והצליחה לגייס מאות אלפי דולרים ב-Seed Round. למרות הגיוס המוצלח החליט שחר לעזוב את הסטארט-אפ ולחזור לתחום הפרסום ממנו הגיע. במהלך מרוץ הקריירה הזה שחר החליט להצטרף לתכנית ה- EMBA, תכנית המנהלים של בית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה העברית, מתוך מטרה להרחיב אופקים, להכיר אנשים ולהתפתח לכיוונים נוספים.
מה עשו לך לימודי EMBA?
"אחרי התואר גם אני וגם חברים אחרים מהתכנית מצאנו את עצמנו עוברים שינויים גדולים שאני לא יודע להסביר, ככל הנראה לאור העובדה שנחשפנו להמון תחומים חדשים. רציתי מאוד ללמוד בעברית, בירושלים. רציתי מוסד עם מוניטין מצוין. תמיד חייתי במרכז ורציתי את השינוי הזה במקום, באווירה ובאנשים- דתיים, ערבים, אשתנור, פלאפל "שבח" שבצומת פת. זה היה דבר נכון ללמוד בעברית. במהלך התואר היו עליות וירידות, מרצים שיותר דיברו אלי יותר וכאלה שפחות. זוהי תחושה של הישג, שמגדילה את הביטחון שלך בעצמך, את ההרגשה שאתה מבין יותר ויודע יותר. סיימתי בפברואר את התואר ובמאי, אחרי שהבנתי שאני לא חוזר להיות שכיר, יצאתי לדרך עצמאית." הדרך העצמאית הזאת היא חברת Socially, חברה המתמחה בפרסום במדיה חברתית.
למה דווקא פרסום במדיה חברתית?
הלכתי ל-social media כי אני בא מהעולם הזה ויש לי בו הרבה ידע וניסיון. בנוסף, אני אוהב את העולם הזה וחושב שיש בו הרבה הזדמנויות. נורא מעניין לראות את ההתפתחות של סושיאל מדיה ואת הבידול בין הרשתות לאורך השנים. פייסבוק זה מקום ש"סופג הכל" - סרטון של חתול, תמונה של חופשה, הכל הולך שם- עבודה ואישי .לינקדאין מכריח אותך לייצר תוכן מקצועי. אינסטגרם נכנס למקום סמי מקצועי- רואים בחורות מצטלמות כשהן מתוקתקות מכף רגל ועד ראש. סנאפ צ'אט לוקח אותנו למקום של מיקרו רגעים מהחיים - זה להיות איתך בחדר שינה, באימון, על הספסל בבית הספר. אפשר לראות את זה כשטויות אבל זה כל כך לגיטימי להעלות הכל שפתאום פייסבוק נראה כאילו חשבת על הדברים בכובד ראש לפני שהעלת אותם. אפשר ללוות את האנשים במהלך היום- יום וזה מעודד אותך לשלב את זה בחיים שלך. רואים איך אנשים מכניסים את הרשתות החברתיות יותר ויותר לחיים שלהם, מקדישים לזה יותר זמן וזה מה שמושך אותי. אני מחפש את המעורבות הרגשית בחיים שלי - אני מחפש שירגשו אותי וכל דבר שמרגש אנשים אחרים מעניין אותי, אני רוצה להבין מה קורה שם. בעולם הזה יש כל כך הרבה הזדמנויות שהיה נראה לי מאוד טבעי ללכת לשם. משרדי הפרסום הגדולים לא ממש מסתכלים על האזור הזה כי זה כסף קטן עבורם. הם בעולם של שלטי חוצות, טלוויזיה. לא כולם עושים את ההתקדמות הזו ולכן זה "אוקיינוס כחול" יחסית.
מאיפה האומץ להקים עסק עצמאי אחרי שנים שבהן אתה שכיר?
בשלב ההוא שהייתי בחיים, אחרי כל השנים שרציתי להיות עצמאי, זו לא הייתה דילמה. אם פעם יכולתי לשבת במשרד ולהגיד "אני אכבוש את העולם ואעשה מיליונים" היום אחרי שנה כעצמאי, אני רואה איזו מלחמה זו וכמה זה קשה וזה ניפץ את הבועה שלי. צריך יכולת להתמודד רגשית, זו רכבת הרים מטורפת, הרבה עליות וירידות, הרבה להאמין בעצמך ולהתמודד עם הספקות. זה אפשרי כי חשוב לדעת להתמודד עם המשברים והקשיים ועם אינספור "לא" של אנשים. ידע אפשר להשיג, הקושי הוא למצוא את העניין שיש לך בו ערך מוסף ולהכות בו חזק.
היעד שלי הוא להקים סוכנות. אני רוצה לבנות את משרד הפרסום הגדול בארץ, של העתיד. אם משרדי הפרסום נשענים היום על פרסומות טלוויזיה ושילוט חוצות, אני רוצה לבנות משרד פרסום שהרווחים שלו ישענו על Social Media, Performance, Analytics, Web Design וכו'. אני חייב למצוא את המקומות שאני חלוץ בהם וזה האתגר. נדבר עוד 5 שנים ונראה אם הצלחתי.
אתה בעצם מנפץ את הפנזטיה שלעצמאים קל יותר להצליח. אז איך מתמודדים עם תשובה שלילית?
"צריך לא לראות בעיניים. לקחתי מבוסים קודמים, הבעלים של Teenk למשל, את האג'נדה שאם סוגרים לך דלת תקפוץ מהחלון, אם סוגרים את החלון תקפוץ מהארובה. אסור שתהיה בושה או אגו בתחום. צריך לדפוק על כל דלת, להשתמש בכל קשר שיש לך- זו הדרך היחידה."
במקביל לתואר השני EMBA והקמת חברת Socially, שחר עבד על מיזם לא פחות חשוב, הקמת משפחה. שחר נשוי עם שני ילדים ,יותם בן השנתיים ושלושה חודשים ודן בן החודשיים ומלהטט בין הילדים לעבודה כדי שהזמן שהוא משקיע באחד לא יפגע בשני.
איך העסק העצמאי שלך משפיע על המשפחה הצעירה שלך?
"יש יתרונות וחסרונות. כשאתה יזם ויש לך עסק אתה צריך להקריב את הזמן שלך עם המשפחה, הרי כולנו רוצים לבלות בשישי עם המשפחה ובשבת עם החברים. אתה צריך לעבוד יותר קשה מאחרים וזה קורע את הלב. הקושי במשפחה צעירה הוא שאתה נורא רוצה להיות נוכח בהקמה של המשפחה שלך ומצד שני עליך להשקיע זמן בעסק וזה כל הזמן מרגיש כמו מלחמה, אבל זה קיים גם אצל אבות שכירים או אימהות. מה שמקל במקצת בתהליך זה שאני יודע שאני בונה את העתיד שלי, העתיד הכלכלי שלי ושל המשפחה, וזה מה שדוחף אותי קדימה. בסופו של דבר, הכי כיף לי לשבת ולבלות עם הבן גדול שלי, יותר מכל עסקה שסגרתי."
אגב ילדים, בטח שאלתם את עצמכם לא פעם איך הרעיונות למפגשי בוגרים מדברים שיווק נולדים. הרעיון לסדרת המפגשים הבשיל במוחו בסוף תקופת לימודי האקזקיוטיב במהלך עוד נסיעה בחזרה הביתה. בשונה ממאות "רעיונות מקלחת/ נסיעה", שחר החליט שהפעם הוא מפשיל שרוולים ועושה משהו. הוא מעיד על עצמו כצרכן כבד של ראיונות עם אנשי שיווק, יזמים ומנכ"לים, כך שהנסיעות מעמק חפר לירושלים בתקופת הלימודים היו מבחינתו זמן איכות מקודש של הקשבה לראיונות ולכן היוזמה הזו הגיעה ממקום של תשוקה- "אמרתי לעצמי- אני הולך על זה, זה מדליק אותי. למפגשים אני מזמין אנשים שמעניין אותי אישית לשמוע אותם ומהמקום הזה נורא קל להניע דברים. השאיפה היא להמשיך עם זה עוד הרבה שנים ולבנות קהילה של אנשים שמעניין אותם איך לפרסם ואיך לשווק בעידן החדש, איך לתת ערך מוסף לצרכן או להשתמש במדיה החברתית כמו שצריך. אני רוצה לבנות קהילה שתגדל ותצמח ותזין את עצמה.
האג'נדה שאני מאמין בה היא שעסקים צריכים לחשוב במובנים של איך לבנות קהילה סביב הפעילות העסקית של המותג והעסק. אני מאמין שמתוך הקהילה יגיעו הלקוחות החדשים והנאמנים ויוצרו שגרירי מותג שיישאו את השם שלך בפי כל. מה זו קהילה? זו קבוצה של אנשים שלכולם אכפת ממשהו משותף - זה לתת את הערך המוסף הזה. היום מותגים וחברות נותנת שירות של קח ותן- תן לי ואתן לך, אבל כדי לייצר את הבידול בנישה תחרותית אתה חייב לעשות משהו שהוא מעבר, אתה חייב לפנות לצרכים של אנשים ולא לחשוב רק על הצרכים שלך. לדוגמא, בתור אבא צעיר למשפחה, אם יהיה מוסד פיננסי שיעזור לי לבנות את העתיד הכלכלי בארץ, או יחנך אותי להתנהלות כלכלית נכונה אני אקח את ההלואה שלי מאותו מוסד פיננסי. במקום זה המוסדות הפיננסים לוקחים פרזנטור שעולה להם המון המון כסף ויוצרים פרסום בטלווזיה והם רק מדברים על כמה המוצר שלהם מדהים. אני מחכה שהעולם הזה יתקדם קדימה וזו הבשורה שאני רואה את עצמי כמביא אותה. רואים זאת בעולם מעולה - כל ה"נסיכים" החדשים של העולם העסקי, האימפריות של השנים האחרונות כמו AIRBNB, Uber, WeWork- כולן צמחו דרך בניית קהילות חזקות וגם כיום, עם הערכות שווי מטורפות של עשרות מיליארדים, הן עדיין משקיעות שם את המשאבים שלהן."
אז איך אתה מתכתב עם המגמה?
"קחי לדוגמא את הפרויקט שלנו, "בוגרים מדברים שיווק", זה המקום שלנו לבנות קהילה, לדבר על משהו שמעניין את הבוגרים שלנו. זה מדהים בעיניי, המשתתפים באירועים שלנו הם אנשים בגילאי 35-50 עם קריירה ומשפחה שמקדישים לנו שעתיים-שלוש בסוף יום עבודה ועל חשבון הזמן עם המשפחה שלהם - זה טירוף בעיניי! 50 אנשים עוזבים הכל ולא יספרו הלילה סיפור לילד שלהם. וזה כי אנחנו מספקים משהו שמעניין אותם שחשוב להם, אנחנו יוצרים את הקהילה הזו. אנחנו מתחילים לראות את הפרצופים הקבועים, את האנשים שבאים וחוזרים אלינו לעוד מפגש. זה בדיוק זה. לתת את הערך המוסף הזה.
נטוורקינג הוא לחלוטין אחד מהיתרונות של הקהילה, אבל חשוב ממנו, זו תחושת הבטן שאתה שייך, שכיף לך ומעניין אותך להגיע למקום מסוים. מהנקודה הזו, זו האפשרות שלך להתחיל ליצור את הקשרים או לא. ההרצאות האלה פותחות את הראש, נותנות למשתתפים רעיונות לדבר למחרת עם חברים מעבודה- זה ערך, הוספנו להם משהו קטן ליום ולחיים."
קיימים הרבה מאוד אנשים בעולם עם רצון טוב לעשות, להזיז ולשנות משהו, כאלה שישמחו לעשות משהו גדול שישנה ורק מחכים שיפנו אליהם. ההבדל ביניהם לבין שחר רז הוא ששחר לא חיכה לבקשה או לפניה, הוא החליט פשוט לעשות. העשיה שלו ממלאת אותו בסיפוק אדיר, בתחושה שהוא הצליח להביא משהו אחר לעולם, ועבורו כל משתתף באחד מהמפגשים "בוגרים מדברים שיווק" הוא עולם. מרגשת אותו ההיענות של האנשים שחולקים איתו את אותה תשוקה, התשוקה והצמא לדעת עוד ולהרחיב את האופקים. תודה לך שחר על מפגשים מעוררי השראה בשנה החולפת, לא יכולים לחכות למפגש הבא!
רוצים לקרוא עוד על המפגשים ב"בוגרים מדברים שיווק"?