check
״מורידים את יוקר המחיה בשבילכן״ | בית הספר למנהל עסקים 

״מורידים את יוקר המחיה בשבילכן״

slay queen

אלו המילים שמתנוססות על הכרזה הוורודה של ״רפורמת הפארם״ שהודיע עליה ראש הממשלה לפני כשבועיים.

״רפורמת הפארם״ כשמה כן היא, רפורמה שמטרתה להוריד בעלויות שוק התמרוקים על ידי הקלות ברגולציה. אז איך זה קורה? על ידי הצפת השוק במוצרי פארם שונים, וכך, באופן פלאי כמעט, המחירים ירדו. מדובר בכל התמרוקים שקיימים היום בשוק וגם בכמה חדשים. ביניהם מוצרי איפור שונים, טיפוח שיער, קרמים, סבונים ועוד מספר מוצרי צריכה יומיומיים.

אבל, למרבה הפתעתי ברשימה הזו קטגוריה אחת בסיסית והכרחית חסרה – מוצרי המחזור. נראה שהמטרה המרכזית של הקמפיין אינה ״הורדת מחירי יוקר המחיה בשבילכן״, אלא הגדלת שוק מוצרי היופי בישראל.

כשבוחנים את דיוני הרפורמה נראה כי מוצרי המחזור כלל לא הוכנסו לרשימת מוצרי הצריכה שנשקלים להיכנס לרגולציה. הקטגוריה כאילו ״נשכחה״. הסיבה הרשמית היא שישראל מחזיקה בתקן מקומי ייחודי על מוצרי המחזור, וכדי לפתוח את השוק ליבוא צריך להתאים את התקן הישראלי לתקן הבינלאומי. הדיון הזה שמטרתו להוזיל באופן משמעותי את המחירים, בכלל לא על הפרק. למה להתפלא כשמדובר ברגולציה שנעשתה על ידי גברים?

אבל המוצרים עולים בסביבות 30-40 שקלים, אז למה זה לעשות מזה סיפור? טוב, האמת שהמחירים הם אכן נמוכים, אבל לא לכולן. אלפי נשים ונערות ברחבי הארץ שנמצאות מתחת לקו העוני לא יכולות להרשות לעצמן לקנות מוצרי היגיינה נשית, ונאלצות להשתמש בבדים שונים ונמצאות בסכנה מתמדת לזיהומים שונים. המחירים הגבוהים גם מונעים ממוסדות ומקומות בהם מותקנים שירותים ציבוריים, לספק טמפונים ותחבושות בשירותי הנשים באופן סדיר. וכך, אנחנו עדות למראות המוכרים של נשים שמסתובבות בפנים דאוגות ושואלות את חברותיהן אם יש להן במקרה טמפון או תחבושת מיותרים.

אבל לא הכל שחור (או אדום..). התנועה ״לונה״, ואיתה גם אחרות, מעודדות את השינוי, מעלות מודעות לאבסורד שעומד מאחורי מוצר כל כך בסיסי ותורמות כספים ומוצרי מחזור לא.נשים נזקקים.ות. אולי הגיע הזמן שהאוניברסיטה תרים את הכפפה ותצטרף למאבק - להכניס טמפונים ותחבושות לשירותים הציבוריים באותה צורה שבה היא מספקת ניירות טואלט.

ובינתיים, גם אנחנו יכולות לעשות שינוי – לתרום טמפונים ותחבושות לשירותים באוניברסיטה, ואולי נצליח לעשות לסטודנטית דואבת את היום :)