check
פרוגרסיביים או צרכנים? | בית הספר למנהל עסקים 

פרוגרסיביים או צרכנים?

פרוגרסיביים או צרכנים?

דמייני אחר הצהריים אחד. את מחכה לאוטובוס וגוללת לאיטך בפיד היומי באינסטגרם. כנראה שתראי לפחות תמונה אחת של בחורה ססגונית בבגד ים צבעוני ומעורר קנאה על חוף אקזוטי במלדיביים. כנראה שאת מכירה אותה, או לפחות את הגרסה שהיא מראה לכל מאות אלפי העוקבים שלה. טוב, זאת בדיוק העבודה שלה.

מלוקיישן ללוקיישן מפזזים המשפיענים אל המעמד החדש – מעמד המיוחסים. אמה צ׳מברליין האמריקאית,  שצמחה מיוטיוב, הפכה למנחת אירוע ה״מט גאלה״ בתחום האופנה, וליאל אלי הישראלית, שהתפרסמה באינסטגרם, מככבת עם גדולי הכוכבים בישראל. סוד הצלחתם אולי תלוי בהזדהות שלנו איתם, הם הרי התחילו מלמטה, היו ממש כמוני וכמוך. אבל ההבדל המרכזי? הם יודעים לשווק את עצמם. אוהו כמה שהם יודעים לעשות את זה. רק על עצם הנוכחות שלהם אנחנו צריכים לשלם –  בכסף, בזמן או במוצרים.

עסקים שונים עלו על הטריק, וכדי לקבל חשיפה, הם מעניקים מוצר מתנה לאושיית הרשת הכובשת – בין אם זה איפור, בגדים, ארוחה במסעדה וכן, אפילו טיסת הכול כלול למלדיביים. והכל בחינם. המשפיענים הפכו לכלי השיווק החדש. והוא עובד. התוכן שיוצרים המשפיענים יכול להפוך לוויראלי בין לילה ולהביא לעשרות אם לא מאות אלפי חשיפות בהשקעה יחסית קטנה. מדהים לא? טוב, יש לשיווק מהסוג הזה כמה חסרונות.

אנחנו צורכים יותר פרסומות מאי פעם. והכוח הגדול, בעיקר עבור דור הz, נמצא אצל המשפיענים. לרובם אפילו לא אכפת איזה מוצר הם משווקים, העיקר שהם יישארו בקצב המהיר של יצירת תוכן והכנסה. כך למשל עלה המותג Edikted, (כן, כן הזה מהטיקטוק), מותג לאופנה אולטרה-מהירה (בסגנון shein) שמייצר קולקציות חדשות וטרנדיות מדי שבוע.

הדור שאמור להתלבש איך שבא לו, נתון למעגל אינסופי של החלפת בגדים בהתאם לטרנדים שעולים ויורדים. ורשתות הביגוד מודעות לך. הן משאירות את הפריטים עם תג מחיר נמוך במיוחד (כ-30 שקלים לפריט ממוצע), משום שבלאו הכי הוא מוצר שייזרק לפח כשיגיע הטרנד הכובש הבא. ומי האחראי על הטרנדים המתחלפים? המשפיענים. כל גחמה של אושיית הטיקטוק מובילה את רשתות הבגדים להוציא קולקציה חדשה.

מעבר לצריכה המיותרת, התוצאה הישירה של הפעילות השיווקית הזאת היא פסולת טכסטיל שעולה על גדותיה ברחבי העולם, ותנאי ייצור קשים בשכר זעום. וזוהי רק דוגמא אחת מני רבות לסכנה בשימוש לא מבוקר במשפיעני רשת ככלי שיווקי.

ההשפעה משפיעני הרשת היא עצומה. וזה לא שהצופים לא חכמים – הם מודעים, מתחשבים ומתעניינים. אבל כשמשפיענים האהובים עליך לא מפסיקים לפאר את המוצר הנוצץ, גם לי קשה להגיד לא.  חשוב להבין שפרסום הוא פרסום, גם אם הוא נעשה דרך נתינת מתנות או צ׳ופרים. גם כאן צריכות לחול אותן ההגבלות שחלות על כל כלי שיווקי אחר, אם לא יותר. רק כך נקבע אם הפריצה האדירה של המשפיענים לתודעה היא נס שיווקי או אסון צרכני.