check
10 מיליון סיבות לחגוג, ריאיון עם פרופ' צבי וינר | בית הספר למנהל עסקים 

10 מיליון סיבות לחגוג, ריאיון עם פרופ' צבי וינר

7 יולי, 2021

כתבה: נסיה מוראי 

 

אחת הטענות הנפוצות לגבי אוניברסיטאות היא שהן מספקות הרבה תיאוריה ומעט פרקטיקה. כנראה שמי שטוען כך לא למד את הקורס "ניהול קרן השקעות" במסגרת התואר השני בבית הספר למנהל עסקים.

מדובר בקורס פרקטי ייחודי באקדמיה, וראשון מסוגו בארץ שמתעסק בכסף אמתי (כן, שמעתם נכון). הקורס החל בשנת 1999 ומאז ועד היום, מדי שנה, לאחר מיונים דקדקניים, נבחרת קבוצה של 15 סטודנטים המקבלים לידיהם תיק השקעות אמתי. את הקבוצה הזו מחלקים לצוותים מקצועיים כשלכל צוות תקפיד משלו, למשל צוות ניהול סיכונים, צוות מאקרו, צוות אג"ח, או צוות מניות, וביחד הם מנהלים את הקרן ומנסים להביא אותה לתשואה מכסימלית.

פרופ' צבי וינר , מרצה הקורס, ששימש בעבר גם כדיקן בית הספר, מספר לנו: "ברגע שיש כסף אמתי ואנשים מוגבלים ואחראים ומתנהלים לפי תקנים מסוימים, הם לומדים את התהליך ומבינים איך הוא עובד.

"המסר המרכזי הוא שבעולם ההשקעות אין מישהו שיודע מה יקרה מחר. מבחינת כלים, בוגרי הקורס אמורים לדעת לנהל השקעות. זה מה שמבדיל אותנו מבין מוסדות לימוד אחרים. הבוגרים שלנו לעיתים קרובות משתלבים במוסדות ממשלתיים, משרד האוצר, רשות ניירות ערך, ואז הם מתברגים לתפקידים מאוד בכירים בתחום".

הקרן הגיעה לשווי של 10 מיליון ₪  - ואנחנו חגגנו בכנס מחזור מקצועי ומרגש

השנה, הסטודנטים הביאו את הקרן לשווי של 10 מיליון שח ולכן התכנסנו באמצע יוני לאירוע חגיגי לציון הישג משמעותי זה.

ההישג הגדול ביותר של הקורס לדעתו של פרופ' וינר, הוא "לא רק ההגעה לסכום הנכבד, אלא שהקורס שחרר לשוק ההון הישראלי כ-300 אנשי מקצוע מצוינים"

10 מיליון סיבות לחגוג

באירוע נכחו כמאה משתתפים, ורבים השתתפו גם דרך הזום (בעיקר מחו"ל). בין הדוברים היה סמנכ"ל במורגן סטנלי (לונדון), פרופסור מאוסטרליה, מנכ"ל הפניקס ביטוח, ראש עיריית רמת השרון, מנהל בכיר משיכון ובינוי ומנכ"לית XACTrobotics.

10 מיליון סיבות לחגוג

10 מיליון סיבות לחגוג

10 מיליון סיבות לחגוג

ביקשתי מפרופ' וינר שיסביר לי קצת על מצב שוק ההון כיום, והוא בחר להשתמש במטאפורה מעניינת:

"תשאלי אנשים ממה הם יותר מפחדים, מלטוס במטוס או מלנסוע ברכב; יותר אנשים יגידו לך מטוס, בעוד המדדים מראים שרוב התאונות קורות בכבישים. אף אחד לא פוחד מתאונות דרכים אבל זה משהו באמת מסוכן, אנשים פשוט התרגלו לזה. לעומת זאת, אם תשאלי בן אדם אם הוא מוכן להשקיע במניות, הוא יגיד לך שלא, זה מסוכן מדי. לצערי, זו לא רק תופעה ישראלית, אלא תופעה עולמית".

בוגרי הקורס מספרים

10 מיליון סיבות לחגוג

לאחר השיחה המעניינת ומלאת ההומור שניהלתי עם פרופ' וינר, שוחחתי עם שתי סטודנטיות שהשתתפו באירוע החגיגי. אחת מהן היא רותם קריאף, סטודנטית לתואר שני, בשנה הרביעית שלה במסגרת תוכנית "אלפא" ועובדת בחברת יעוץ פיננסית במקביל ללימודים. רותם לומדת כרגע בקורס ולכן זכתה להיות אחת מאותם הסטודנטים שהביאו את הקרן לשווי של 10 מיליון שח.

"האירוע נתן לי את ההבנה שמה שאני לומדת יעזור לי בהמשך. לאירוע הגיעו בוגרים מכל המחזורים של הקורס, וכולם נמצאים בתפקידי מפתח בכלכלה הארצית והבינלאומית וזה מדהים להבין לאן אפשר להתפתח".

רותם מספרת שבסמסטר א' היא הייתה חלק מצוות אג"ח וכעת היא בצוות סיכונים. מטרת שינוי הצוותים היא לאפשר לסטודנטים להתנסות בכמה שיותר תחומים הקשורים לקרן. רותם מספרת שגם בקיץ, בעוד כשכל הסטודנטים בחופשה, הסטודנטים של הקורס "ניהול קרן השקעות" עובדים במרץ ונמצאים יום- יום עם יד על הדופק. מכיוון שהקרן צריכה לעבור לידיים של קבוצת הסטודנטים ההבאה בשנה הבאה, צריך להפעיל את הקרן ולעקוב אחריה גם בין המחזורים. 

רותם טוענת שהקורס הוא ההזדמנות הכי טובה שהאוניברסיטה יכלה להציעה לה ומספרת על חוויה משמעותית ממנו: "באחד השיעורים ביצענו רכישה ומכירה שמתרחשת בזמן אמת! אתה רואה בעיניים שלך עסקה שמתבצעת באותו רגע חי, בסכומים אסטרונומיים".

שני פדרמן, בוגרת תואר שני של בית הספר ושל הקורס משנת 2011, סוחרת בשוק ההון מגיל מאוד צעיר, כיום מנהלת את יחידת התשלומים וכרטיסי אשראי בבנק דיסקונט, דירקטורית בחברת "שבא" ובעבר ניהלה את החוב המקומי בחשב הכללי במשרד האוצר. גם היא מתארת את הקורס כמעניין, מאתגר ובמיוחד פרקטי. למרות שסיימה את הקורס לפני עשור, היא נזכרת שתוך כדי הקורס החלה את עבודתה באגף חשב הכללי, וכך מצאה את עצמה מיישמת את כל מה שלמדה בקורס- בעבודה, ואת כל שלמדה בעבודה- בלימודים.

שני מספרת כי האירוע החגיגי לכבוד שוויה של הקרן יצר נטוורקינג ייחודי, בעוד היא ושאר הבוגרים החליפו טלפונים ואף החליטו בערב זה ממש, להקים קבוצה של בוגרי הקורס באחת מהרשתות החברתיות כדי ליצר שיתופי פעולה עסקיים. אין לדעת מה ילד יום, ומה יצא מקבוצה של מאות בוגרי קורס מצוינים, הנמצאים בתפקידים בכירים בארץ ובעולם. אין לי ספק שעוד נשמע על כך ועליהם רבות.