אפריל 2018 | דניאל שנער

כיצד התחילה הקריירה שלך?

במהלך הלימודים באוניברסיטה, התחלתי להשקיע כאנליסט באלרון, חברה ציבורית שעוסקת בהשקעות בטכנולוגיה. משם התגלגלתי לתפקיד של עוזר מנכ"ל בחברת כלל תעשיות והתמקדתי בעסקאות בחברות טכנולוגיה. היה לי הרבה מזל ויצא לי להשקיע ולעבוד יחד עם אנשים חכמים. בהמשך מוניתי לסמנכ"ל אסטרטגיה ופיתוח עסקי בכלל תעשיות, ולאחר מכן בסביבות 2014 הקמנו יחד עם אקסס אינדוסטריז (חברת ההשקעות של לן בלווטניק) את כללטק, והתחלתי לנהל גם פורטפוליו גלובאלי של חברות טכנולוגיה עבור אקסס (כולל חברות ענק כמו זלנדו ורוקט אינטרנט שבינתיים הונפקו במליארדי יורו, ולזאדה שנמכרה לעלי באבא תמורת שלושה מיליארד דולר).

כמנכ"ל כללטק ומנהל פעילות ההשקעות בהייטק בישראל כיצד התגברת על המחסומים של כניסה לענף ההיטק? עם אלו קשיים התמודדת במהלך הדרך?

הקמנו בארץ גוף השקעות  חדש שמתמקד בהשקעות בחברות  טכנולוגיה בשלב הצמיחה (כלומר חברות שכבר מוכרות ברמה של כמה מליוני דולרים לפחות ולא בסטארטפים צעירים). כללטק מתחרה בקרנות ותיקות וחזקות, חלקן פועלות כאן המון שנים ולחלקן מותגים בינלאומיים מרשימים. כמו בכל שוק צפוף – קשה להתבלט ולנצח ולכן צריך לייצר לעצמך יתרונות ברורים.

אז מה היתרון שלנו? מאחורי כללטק עומדות שתי קבוצות מאוד חזקות – אחת גלובאלית ואחת מקומית. השילוב הזה מקנה לנו לא רק גישה למקורות משמעותיים של הון עבור החברות, אלא גם מאפשר לחשוף את החברות שאנחנו משקיעים בהן לרשת גלובאלית ולוקאלית רחבה ולפתוח בפניהן הזדמנויות. ייחוד נוסף הוא שאקסס וכללטק אינן קרנות הון סיכון במובן הסטנדרטי – אין לנו תקופת השקעה קבועה של שבע שנים וצורך לבצע אקזיטים בשביל לגייס כסף. יש לנו בעל מניות אחד עם גישה למיליארדי דולרים. אנחנו יכולים לתמוך בחברה לאורך שנים רבות וללוות את היזם למרחקים ארוכים. 6דוגמא - באחת החברות שלנו – "יוטפו", השקענו סכום של כמה מיליונים כשעוד לא היו להם מכירות, אבל כשהם החליטו שהם רוצים ללכת לטווח ארוך כחברה עצמאית ולגייס 50$ מיליון דולר, אנחנו הובלנו את הסיבוב במהירות וסיפקנו להם את ההון הדרוש למסע.

מתי יודעים שרעיון כלשהו יכול להפוך למיזם ואפשר לצאת איתו לדרך?

קודם כל צריך שתהיה כימיה עם היזם. אנחנו מחפשים יזמים עם שאפתנות וחזון גדול, אבל שגם הוכיחו כבר יכולת ביצוע ושתי רגליים על הקרקע.

מה אתה עושה כשאינך בטוח בעצמך?

אני נוהג להתייעץ הרבה, גם עם הקולגות שלי, גם עם חברי ועדת ההשקעות שלי וגם עם יועצים חיצוניים ומומחי תוכן. בסופו של דבר החלטה מתקבלת על ידי שילוב של תחושות בטן ואינטואיציה יחד עם עבודה אנליטית מקיפה שמגובה בנתונים.

מה עלינו לבחון כשאנחנו צריכים לבחור בחברת השקעות?

כיזמים שמגייסים כסף, המשקיעים שלכם יהפכו, לטוב ולרע, למשפחה שלכם. אולי לא כמו בני זוג אבל לפחות כמו חמותכם – בחרו אותם בקפידה וזכרו שאתם צריכים מישהו שלא רק יעודד אתכם בימים הטובים, אלא יהיה שם גם בימים הקשים (ויהיו כאלה).

מהן תכונות האופי שלדעתך מאפיינות מנהל טוב?

לדעתי מנהל טוב הוא כזה שקודם כל יודע לגייס אנשים חזקים תחתיו – אפילו חזקים ממנו בתחומים שונים, יודע להקשיב ולהתייעץ אבל כשצריך מסוגל לחתוך, להחליט ולבצע.

איזה תכונות אתה מחפש במועמד לעבודה?

יושר, אינטליגנציה וכישורים חברתיים, רעב גדול להצליח, סקרנות ויכולת עבודה בצוות. לא דווקא בסדר הזה...

מה הטיפים שלך למחפשי העבודה?

זה כמובן תלוי במקצוע ובעבודה, אבל ברמה הכללית – לי אישית הכי חשוב לראות שלמועמד יש מוטיבציה פנימית חזקה לתפקיד – שזה משהו שיש לו תשוקה לעשות והוא לא רואה בתפקיד רק אבן דרך בקריירה, או דרך להרוויח כסף.

האם קיים שוויון מגדרי מבחינה תעסוקתית?

הבוקר קראתי בעיתון שאפילו בהייטק יש פערי שכר גדולים עדיין. אני חושב ומקווה שהפערים הולכים ומצטמצמים אבל ברור שעוד יש דרך ארוכה עד אז.

בנוסף לכל עשייתך המקצועית הוצאת לאחרונה ספר ביכורים בשם" שמים אדומים"                        

מה הביא אותך לכתוב את ספרך" שמים אדומים", ולמה  בחרת בז'אנר של מותחן ריגול?

"שמים אדומים" הוא מותחן ריגול (שזה הז'אנר אהוב עלי ולכן היה לי קל לבחור בו...) אבל הוא קודם כל סיפור אנושי. הוא עוסק בשני חברי ילדות – ישראלי (סער) ופלסטיני (עלי) שהופכים לאויבים כשעלי בוחר בדרך הטרור וסער מצטרף לצה"ל (ואח"כ למוסד) לצוות שמטרתו איתור טרוריסט קטלני במיוחד, אשר זהותו לא ידועה והוא מכונה "הדוכס". סער לא יודע שהדוכס המסתורי הוא בעצם עלי חברו. הוא רודף אחרי הדוכס בשטחים, בישראל ואח"כ ברחבי העולם. הספר נכתב בגוף ראשון, פעם מזווית הראיה של סער ופעם מזווית הראיה של עלי.  

 האם  בספרך קבלת השראה עקב ניסיונך בצבא? איזה כלים משמשים סופר/אותך לכתיבת הספר? ספר לנו על ההתמודדות שלך עם הצנזורה.

הספר הוא בדיוני אבל עוסק בעולם איסוף המודיעין וסיכול הטרור, תחומים שהם לא זרים לי, וחשבתי שנכון ללכת על בטוח ולהעביר את הספר דרך הצנזורה. לאחר מכן התבקשתי גם לקבל אישור של ועדת שרים מיוחדת (שכללה את נתניהו, ליברמן, צחי הנגבי ובראשה איילת שקד). לא הסכמתי עם רבות מההערות של הצנזורה ושל ועדת השרים, אבל האנשים שעמדו מולי היו אנשים טובים שעובדים קשה וברצינות. אני מכבד את זה ואפילו הודיתי להם בסוף הספר.

אתה עוסק בחברות הייטק, האם יש דמיון בעולם זה לבין החומרים המופעים בספרך?

יש מעט מאוד נגיעה בחלקים שקשורים בסייבר, אבל מעבר לזה בחברות שאני משקיע בהן לא עוסקים בריגול ומבצעים מיוחדים, למרות שברמה האנושית והפסיכולוגית – סטארט אפ דומה מאוד לצוות משימה מיוחד. מדובר באנשים צעירים וחדורי מוטיבציה שעובדים מסביב לשעון כדי להשיג ביחד מטרה משותפת, שנראית הרבה פעמים בלתי אפשרית. ...

האם לימודיך שרתו אותך בחייך?

גם התואר במשפטים וגם התואר במנהל עסקים רלוונטיים מאוד לעיסוק היומיומי שלי בהשקעות ובליווי חברות. שניהם תארים, לפחות במוסד שאני למדתי בו, שמספקים לא רק ידע רלוונטי אלא יותר מזה – מסייעים לפתח תבניות של מחשבה ודרכי התמודדות לוגית עם בעיות שמופיעות כל הזמן בעולם העסקים.

 מהם התחביבים שלך?

אני אוהב לכתוב, והנה יצא מזה ספר.... אז אולי זה כבר לא נחשב תחביב. כשיש לי זמן פנוי אני בדרך כלל בוחר לבלות אותו עם המשפחה – אשתי  לירון (גם בוגרת העברית) ועומר, שחוגג השבוע יום הולדת שלוש.