check
נובמבר 2020 | חלוצי הדיגיטל - שאול פורת | בית הספר למנהל עסקים 

נובמבר 2020 | חלוצי הדיגיטל - שאול פורת

אומרים שהיה פה שמח...

בית הספר למנהל עסקים התחיל להכשיר בוגרים בתחילת שנות השישים. המחזור הראשון סיים ב-1961. כחלק ממסע השורשים שלנו, אנחנו רוצים לחזור לבוגרי המחזורים הראשונים, להכיר אותם, לראות איך הייתה חווית הלימודים שלהם, ומה קרה להם מאז.

הבוגר שבחרנו לראיין לגיליון הנוכחי הוא שאול פורת, או בשמו הקודם, בו סיים את הלימודים  סידני פרייס. שאול סיים את לימודיו בשנת 1965, בשלוחה שהייתה בזמנו בנין בודד ברמת אביב.

דיפלומה

בשנות השישים איש לא חשב על המילה היי-טק, אבל שאול החל לעסוק בתחום כבר אז והיה חלוץ במגוון רחב של פרויקטים ממוחשבים מרכזיים בישראל. חברת החשמל ממוחשבת? "תקנות מס הכנסה" זמינות לכל דורש?, מערך הנהלת החשבונות בבנקים נעשה באופן ממוחשב? חברת חשמל? משרד הביטחון?, שאול פורת היה פעיל ומעורב בכל אלה ומילא תפקיד מפתח בהקמת התשתיות הדיגיטליות במדינה.

שאול פורת עלה לארץ בשנת 1961 מדרום אפריקה. בהיותו בוגר תואר ראשון במדעי הרוח, ולאחר שירות צבאי קצר, הוצע לו להצטרף לשלוחה של האוניברסיטה העברית בתל אביב ללימודי מנהל עסקים, בחירה שבדיעבד היתה מאוד נכונה עבורו.

"אלו זיכרונות יש לך מתקופת הלימודים?"

"היינו קבוצה קטנה ומגובשת, כ-8 תלמידים. האווירה היתה מצוינת (חיוך רחב). למדנו בבניין בודד ברמת אביב, שהשקיף על כל השדות.

מערכות היחסים שלי עם המרצים היו מצוינות במיוחד בגלל שערכתי את הפרסומים שלהם באנגלית."

הכלכלן חיים בן שחר, לימים נשיא אוניברסיטת תל אביב, הינו המרצה הזכור לי ביותר שהרשים אותי מאוד.

"מה אהבת במיוחד במסגרת הלימודים?"

אני אוהב מאוד (עד היום) תמחירים וטבלאות, לקחתי את זה לעולם התכנות. במסגרת הלימודים היה קורס מחשבים שלימדו בו את שפת התכנות FORTRAN. התכנות היה בזמנו בכרטיסי ניקוב.

FORTRAN

קורס זה ולימודי התמחור פתחו אותי לעולם התכנות ועד היום אני עוסק בזה במגוון רחב של מקומות.

ב1968 פורת הדפיס, ערך וחישב את הספרון הנפוץ ביותר במדינה לדבריו – תקנות ניכוי מס הכנסה. "זו היתה הפעם הראשונה שהפכו הכל לממוחשב". בנוסף הנהיג "העברת דיוורים ממוכנים" לכל העובדים.

משם עבר לבנק טפחות ותכנת את כל מערך הנהלת החשבונות של הבנק ולאחר מכן תיכנת פרויקט חלוצי בחברת החשמל באשדוד – לראשונה, מערך למשיכת נתונים והסקת מסקנות, גרפים וניתוחים.

בשוק הבטחוני לטענתו "הצלתי את הפרויקט של מערכות הטנקים שמתריעות על לייזר מכוון לטנק".

מדוע ומתי הקמת את החברה שלך?

לפני כ-30 שנה החלטתי שאיני רוצה להיות קבלן חיצוני, והקמתי חברה שפועלת עד היום  'ענבל, חברה לעיבוד נתונים בע"מ' ". החברה נותנת שירותים למערכי הכספים של חברות בענף חלפנות הכסף.

"מה שחשוב לחברות אלו הוא ריצוי הרשויות שאינן מתקשרות אחת עם השנייה ואינן משתפות מידע. למשל הרשות לאיסור הלבנת הון, מס הכנסה, הרשות לאשראי הוגן והרשות להגנת הפרטיות. זה מצריך מאתנו לעיתים להפיק את אותו הדוח מספר פעמים".

החברה מונה חמישה אנשים והקדימה את תקופת הקורונה – כבר אז הם הבינו שהכי זול לעבוד מהבית J ולכן אין לחברה משרדים.

גם היום שאול עדיין מתלהב מתכנות דוחות וממשיך לעשות זאת גם בתפקידו כ CTO של החברה.

"אין לי רצון להיפגש עם הלקוחות כיוון שתמיד יש להם תלונות" הוא אומר בחיוך.

מה תרצה לומר לסטודנטים שלנו?

שלפתוח חברה והחזיק אותה במשך 30 שנה זה קצת יותר קשה ממה שזה נראה.