מאי 2021 | פורץ את הגבולות - יואב חיימי

כתבה: דנה טיילר

 

בחודש יולי האחרון, בשיאה של מגפת הקורונה, יואב חיימי עזב הכל, ארז מזוודה, ועלה על מטוס להונג קונג כדי לאייש את תפקידו החדש - הנספח הכלכלי של משרד הכלכלה בסין.

כדי לשמוע קצת איך יואב מתאקלם בתפקיד ובעיר הזרה, נפגשתי אתו לשיחה בזום שקצת צמצמה את המרחק והפרשי השעות העצומים בינינו.

על התפקיד הוא שמע במקרה מחבר

כשאני שואלת את יואב מה הוביל אותו לתפקידו הנוכחי, הוא מספר לי בחצי חיוך על כך שבתור ילד, ובעצם גם בתור מבוגר, כמעט תמיד נשאר בגבולותיה של ירושלים, ומה שפתח אותו לאפשרות של עבודה בחו״ל (וספציפית במזרח) הייתה תכנית חילופי הסטודנטים שעשה לקראת סיום התואר הראשון.

״אני גדלתי במבשרת ציון, אז הלימודים עצמם לא היו בעיר חדשה, החברים המקומיים היו כבר. במהלך התואר נסעתי לחילופי סטודנטים בסינגפור, זאת הייתה חוויה שמאוד העשירה אותי ואפשרה לי להיחשף לסטודנטים מכל העולם״.

יואב מספר לי שהוא הבין כבר בתחילת התואר הראשון שהוא רוצה להתמקצע בתחום הכלכלה. לכן, החל לחפש תפקידים בתחום עוד בזמן הלימודים. הוא התחיל לעבוד במשרד האוצר במנהלת הגמלאות, ומסביר כי

״המשרה נתנה ללימודים נופך יותר מציאותי, אם זה להכיר עוד אנשים, להתחבר לגורמי ממשלה. הקרבה למשרדי הממשלה היא אחת היתרונות הגדולים באוניברסיטה העברית״.

מיד לאחר סיום התואר המשיך לתואר שני במנהל עסקים בתכנית המצטיינים ״אלפא״, והתמחה במימון אסטרטגי ויזמות.

בסיום התואר, לאחר כמה שנים טובות במגזר הציבורי, דרך משרדי ממשלה שונים ומשרה בתחום הכלכלה בבית החולים הדסה, עזב את ירושלים ועבר לתל אביב. בתל אביב עבד בחברת Deloitte בתור יועץ כלכלי לחברות שונות במשק הישראלי, ולאחר תקופה שהגדיר בתור ״בית ספר בפני עצמו״, התחיל לחפש כיוונים חדשים בהתמקדות על השוק הפרטי.

על התפקיד החדש הוא שמע במקרה מחבר שסיפר לו על תכנית הנספחים של משרד הכלכלה. עם קצת ספקות והרהורים החל להתעמק בפרטי המשרה, ולאט לאט הבין שזאת המשרה בשבילו.

״מצד אחד אתה אומנם עובדת מדינה, במשרד ממשלתי, אבל מצד שני החיבור הוא מאוד עסקי, אפשר לקרוא לזה יחידה עסקית בתוך המגזר הציבורי״.

לאחר תקופה ממושכת של מיונים, הגיעה התשובה החיובית וכרטיס הכניסה לקורס האקסקלוסיבי ״קורס הצוערים של משרד הכלכלה״. הקורס אורך שלושה חודשים בתנאי פנימייה, בו מלמדים על דיפלומטיה, על מהו הנספח הכלכלי ומהן הגדרות התפקיד.

יואב מספר לי בהתלהבות על התקופה בקורס: ״אין הרבה סיטואציות אחרי התואר שאתה פתאום עוצר את החיים שלך לשלושה חודשים. זה משהו מיוחד״.

בסיום הקורס אחרי שיבוץ במנהל סחר חוץ, כאחראי על מדינות אירופה, יואב התמודד במכרז כדי לצאת להיות נספח כלכלי בבירה העסקית של אסיה -הונג קונג. כשאני שואלת את יואב על הבחירה בסין, הוא מספר לי כי מעבר לעובדה שהחוויה בסינגפור בתור סטודנט השאירה לו טעם של עוד מבחינה תרבותית.

״מאוד משך אותי להגיע לאסיה, שם אני רואה את העתיד. יש שם המון הזדמנויות, גם מבחינה אישית וגם מקצועית״.

יצאנו לדרך, Corona Time

לאחר התארגנות לא פשוטה לשליחות של 4 שנים בארץ זרה, בשיאן של ההגבלות, יואב יוצא לדרך.  

"אני זוכר את הטיסה בתור חוויה מאוד מיוחדת, הייתי לבד בשדה תעופה שאין בו נפש חיה, ממש עיר רפאים. הגעתי עם המשפחה כדי להיפרד, אבל אפילו לא נתנו להם להיכנס איתי לתוך השדה״.

הוא נוחת, מתמתח, ובעצם מאותו הרגע מתחיל את ההרפתקה החדשה בחייו בתור ראש הנציגות הכלכלי של ישראל בהונג קונג.

ממשרדו בסין מכהן יואבכראש הצוות של שלוש עובדות, ועיקר עבודתם הוא קידום הכלכלה הישראלית.

״המטרה שלנו היא לחשוף את התעשייה הישראלית לאפשרויות הרבות שקיימות בהונג קונג וליצור חיבורים עסקיים. זה מה שאנחנו עושים על בסיס יומי. לזהות את החוזקות של ישראל, לזהות את הצורך בהונג קונג, ולעשות את החיבורים הנכונים ביותר״.

בתקופת הקורונה, יואב מספר כי חשיבות התפקיד גדלה.

הצוות הישראלי אמון על קיום הקשר בין ישראל לבין אסיה כולה, בייחוד כאשר אין יכולת לרוב החברות לנכוח בשטח. הצוות עובד בעיקר במגזר העסקי, ובמרכזו התחום הפיננסי. חשיבותו של הצוות באה לידי ביטוי בייצור ההזדמנויות עבור השוק הישראלי.

בהרבה מקרים חברות ישראליות מתעדפות להיצמד לקרקע בטוחה ולעבוד בארצות הברית. יואב והצוות עוזרים להן לפתוח זווית ראייה חדשה ולהכיר עולם שלם של אפשרויות בסין ובאסיה בכלל.

ני האו הונג קונג

יואב מספר לי כי החיים בהונג קונג קלים משחשב.

״מאוד קל להסתדר. התחבורה הציבורית מדהימה, יש הרגשה מאוד נעימה, ואחד המאפיינים החזקים של העיר היא שאתה יכול לעבור בין עיר של גורדי שחקים, עם דחיסות מאוד גדולה, ותוך 20 דקות לצאת מהעיר למרחבים ירוקים מטורפים וחופים, יש פה ממש את היתרון של החיים בעיר הסואנת לבין החיים בטבע הירוק״. 

לגבי השפה, יואב צוחק וממהר להדגיש שבהונג קונג, בשונה מסין היבשתית, מדברים קנטונזית ולא מנדרינית. ״את השפה עדיין לא למדתי. אני עובד על זה. בהונג קונג, לעומת שאר האזורים בסין, רוב האנשים מדברים אנגלית, אז הרבה יותר קל להסתדר בלי השפה״. הוא מוסיף כי הונג קונג דומה מאוד למערב, ולכן נוכחת בה קהילה גדולה של זרים ושל חברות חוץ.

ועדיין, התפקיד בהונג קונג לא התחיל כמו שקיווה. בתקופות רגילות התפקיד בעיקרו עומד על יצירת קשרים אישיים מתוך כוונה לקבל הכרה בתור מקור המידע לטכנולוגיות ישראליות, דבר שלאור המצב הנוכחי כמעט בלתי אפשרי. הוא מספר כי התושבים שומרים על נהלי הריחוק החברתי בצורה מרשימה, מה שהוביל להורדת רמות התחלואה למספר בודד של מקרי הידבקות ביום, ללא צורך בסגר. מצב העניינים עדיין לא כתמול שלשום אבל, כמו שיואב אומר, ״החיים ממשיכים״.

הקורונה הביאה עמה לא רק בעיות אלא גם הזדמנויות -  ״כולם כבר יודעים שבישראל מבצע החיסונים מאוד מוצלח, תמיד שואלים אותנו איך עשינו את זה ומבקשים מאתנו מידע כדי להבין יותר. יש מה ללמוד מישראל, עם כל הבעיות שלנו״.

יואב מבהיר כי לדעתו התפקיד שלו הוא הזדמנות פז, בכל תקופה שהיא. בעיקר לדור ה-y התזזיתי, שמחפש לעבוד בסביבת עבודה דינאמית ומרתקת. החפיפה בין התחום העסקי לממשלתי היא יחידה מסוגה, ויכולה לדבר אל מגוון רחב של אנשים מדיסציפלינות שונות, ולא רק מתחום הכלכלה.

כיאה לבוגר נאמן, יואב מזמין כל מי שרוצה לפנות אליו, בכל שאלה, עסקית או אישית, וקורא את כולם להצטייד בגמישות מחשבתית ולא לפחד, בעיקר בתקופה לחוצה כמו עכשיו, לצאת להרפתקה חדשה.

עמוד הלינקדאין של יואב.