check
אוקטובר 2021 | כשהרצון לעשייה משמעותית למען הזולת משתלב עם הקמת עסק ייחודי במינו - אלעד בלומנטל | בית הספר למנהל עסקים 

אוקטובר 2021 | כשהרצון לעשייה משמעותית למען הזולת משתלב עם הקמת עסק ייחודי במינו - אלעד בלומנטל

כתבה: נסיה מוראי

בתוך שבוע עמוס של עשייה יום-יומית, לימודים, עבודה, ריב עם השותפה והלמידה האין סופית למבחן של שבוע הבא, מתעורר בנו לפעמים הרצון לקבל משמעות. מסתבר שזה לא כל כך פשוט. לא תמיד מוצאים פעילות שאתם מתחברים אליה ולא תמיד מוצאים מקום התנדבות שקרוב לבית ושמתנדבים בו אנשים צעירים בדיוק כמוכם. זה בדיוק מה שעושה "OneDay Social Volunteering", הארגון שהקים ומנהל אלעד בלומנטל, בוגר תואר מוסמך ממחזור 2017 של בית הספר למנהל עסקים.

מדי חודש, מפרסם הארגון לו"ז של פעילויות התנדבותיות המתרחשות מדי יום, בתחומים שונים, באזורים שונים ברחבי הארץ, ופתוחות לקהל הרחב. אין התחייבות, לא חותמים על שום מסמך, רק תבואו ותנסו פעם אחת, מקסימום תאהבו ותבואו שוב.

-נשמע מדהים נכון? 

לכן, תפסתי את אלעד בלומנטל לשיחת קצרה, בזמן שהוא בדרכים, נוסע להרצות על הארגון שייסד.

קצת עלי...

אלעד, בן 33, גר בראשון לציון, בעל תואר ראשון בניהול מערכות בריאות מאוניברסיטת בן גוריון ותואר שני במנהל עסקים מהאוניברסיטה העברית בהתמחות שיווק. אלעד מספר כי כבר בימי התואר הראשון שלו, חיפש מקום להתנדב בו.

"כל מקום שהלכתי אליו, רצה ממני התחייבות למספר שעות שבועיות או לשנה הקרובה. כדור ה Y, אם יש מילה שמפחידה אותנו זו 'התחייבות', בטח ובטח בתור סטודנט שהזמן שלו מוגבל. "

"חשבתי איך אני יכול בכל זאת להתנדב ולכן אספתי כמה חברים שלמדו איתי בכיתה והחלטנו לארוז אריזות מזון לקראת החגים, למי שצריך. הדבר הזה, מצד אחד, היה עבור כולנו עשיה משמעותית, ומצד שני נתן לנו את ההזדמנות להכיר אחד את השני בצורה קצת אחרת. לאחר מכן, מישהי מהחברים שמאוד אהבה בעלי חיים, הציעה שבחודש הבא נתנדב למען בעלי חיים וכך זה התגלגל.

"העניין הוא, שבפעם הראשונה שהתנדבנו היינו כ-20 חבר'ה שהכרנו מספסל הלימודים, ובפעם השנייה כבר התרחבנו פי שניים. כך שההתנדבות הפכה למעין מעגל שהתרחב, דרך חברים שהביאו חברים, ודרכו קיבלנו הזדמנות להכיר עוד אנשים".

איך לא חשבתי על זה קודם..?!

לכל אורך השיחה ולמרות הפקקים של שעות הבוקר ועצם היותו אדם עמוס בעשייה, אלעד היה שלו ודיבר בגובה העיניים. אלעד הוא מהאנשים האלה שקל להתחבר אליהם והם אהובים על כולם, ומצד שני אתה גם כועס עליו כשאתה שומע אותו מדבר על הארגון המדהים שיזם וחושב לעצמך "איך אני לא חשבתי על זה קודם..."

הקפיצה המשמעותית של הארגון של אלעד הייתה ב- 2018-19 וכיום רשומים במאגרים שלה כ-35 אלף מתנדבים. הם מארגנים כ-350 פעילויות התנדבותיות בשנה, כאשר טווח הגילאים של המתנדבים הוא 18-35, כדי ליצור מכנה משותף כלשהו ביניהם על מנת שמקום ההתנדבות יהווה גם מפגש חברתי חוצה מגזרים ותרבויות.

אלעד מספר שבארגון יש מתנדבים ערבים, יהודים, עולים חדשים, דתיים, חילוניים, ובעבר כשהיה אפשר, הגיעו אלינו גם תיירים. "רצינו, דרך התנדבות משותפת, ליצור חיבור בין אנשים שונים, גם אם זה ליום אחד. היום, לכל פעילות של הארגון קיימות רשימות המתנה מאוד ארוכות ו- 80% מהמתנדבים המגיעים להתנדבות חד פעמית, חוזרים שוב ושוב.

"אני חושב שאנחנו מהעמותות היחידות שמסתכלות על המתנדב או המתנדבת לא פחות מאשר על ההתנדבות.
אנחנו לא מסתכלים רק על התוצר אלא גם על החוויה של המתנדבים. אנחנו רוצים שאנשים לא רק יחזרו הביתה עם ההרגשה הטובה של עשיתי משהו משמעותי היום, אלא עם ההרגשה שבאמת נהניתי".

פעילויות הארגון מתקיימות במגוון רחב מאוד של תחומים: קשישים וניצולי שואה, ילדים עם צרכים מיוחדים, נוער בסיכון, שיפוץ דירות ומוסדות של לקוחות רווחה, ניקיון חופים ועוד..- זאת במטרה שכל צעירה וצעיר יוכלו למצוא נקודת חיבור כלשהי ולהצטרף לקהילת המתנדבים.

המפגש של סטודנט שיוצא מהאקדמיה עם המציאות בפועל בשטח, יכול להיות מפחיד מאוד. לא עבור אלעד, שידע לנצל ממנו את הפוטנציאל בזמן אמת ולקח עימו סל כלים משמעותי:

"לא במקרה קפיצת המדרגה המשמעותית הייתה תוך כדי ולאחר שסיימתי את התואר השני."

"קיבלתי דרך התמחות שיווק לא רק קורסים המשמשים אותי עד היום כמו קורס בפרסום, קורס בכתיבת תוכנית עסקית, קורס במיון עובדים , קורס CRM או קורס ניהול משאב אנושי.

הגישה שהתפתחה אצלי כיום, בזכות הכלים שקיבלתי בלימודים, היא שהמתנדב שלנו הוא לקוח, ועלינו להתייחס אליו כמו שמתייחסים אל לקוחות בכל מקום אחר ולתת לו חווית התנדבות טובה.

ניהול עמותה – עסק לכל דבר

בזכות התואר במנהל עסקים, אני מבין שנכון לעמותה להתנהל, בניגוד להתנהלות רוב העמותות כיום בארץ, כעסק.

"מדובר בעסק שלא למטרת רווח, אך מבחינת הערך, השיווק, המודל, מבחינה ניהולית ומבחינה כלכלית, מדובר בעסק לכל דבר. אחד השיעורים שלמדתי בניהול נכון הוא לא רק להסתמך על תרומות למשל, אלא לעשות הרבה שיתופי פעולה עם המגזר העסקי. אחד הפרויקטים הכי מוצלחים שהתחלנו ב-2019 ובין המוצלחים שיש בארץ כיום, הוא ימי גיבוש של עובדים, מחברות סטארט-אפ קטנות ועד הייטק ותאגידי ענק, הכוללים פעילות התנדבותית המותאמת לחברה בחליפה אישית שאנו יוצרים עבורם בעמותה."

אני שואלת את אלעד מה הוא ממליץ לסטודנטים הנמצאים לקראת סיום התואר, והוא עונה שהעצה החשובה ביותר שלו היא:

"לקחת את הכלים שהם מקבלים באקדמיה ברצינות ולנסות וליישם כל הזמן את הכלים האלו במקום העבודה. "

"אפשר תמיד להתייעץ עם המרצים הנהדרים של בית הספר, אני עד היום מתייעץ. הכי חשוב, לא לשכוח שככל שצוברים יותר ניסיון, כך מקבלים יותר ביטחון, וניתן ומומלץ גם לבצע תיקונים במודל שלומדים באוניברסיטה וגם להתאים אותו בסופו של דבר אישית אליי".

אלעד גם ישמח שסטודנטים ובוגרים של בית הספר יפנו אליו לשאלות או לייעוץ:

ELAD@ODSV.ORG

בלינקדאין