check
"כל אחד מאיתנו יעבור כמה וכמה קריירות בחייו. בין אם כשכיר ובין אם כעצמאי. בכמה הוא יצליח ובכמה הוא יכשל" - ראיון עם רפי ברנדר | בית הספר למנהל עסקים 

"כל אחד מאיתנו יעבור כמה וכמה קריירות בחייו. בין אם כשכיר ובין אם כעצמאי. בכמה הוא יצליח ובכמה הוא יכשל" - ראיון עם רפי ברנדר

כתבה: נסיה מוראי

רפי ברנדר

בין יום הפועלים הבינלאומי שהתקיים באחד במאי ליום העצמאות שלנו, מצאתי לנכון לראיין את רפי ברנדר, בוגר ומנטור בתוכנית המנטורים של בית הספר, על המעבר האישי שלו משכיר לעצמאי.

רוב חייו המקצועיים היה רפי ברנדר שכיר בשוק הפרטי ובממשלה.

הוא התחיל כעובד בסטארט-אפ 'ביומטריקס' והמשיך כשכיר בשירות החוץ ולאחר מכן בשירות התעסוקה, כאשר תפקידו האחרון היה סמנכ"ל תפעול בשירות התעסוקה - אחד הגופים עם הכי הרבה לשכות ובפריסה הכי גדולה בארץ. היה לו מגוון תחומי אחריות- תפעול של גוף של מעל ל-600 עובדים ו-100 משרתי שירות לאומי. "הייתי גם חבר הנהלה- כלומר, כל מה שעשיתי היה באישור שלי ובאחריות שלי". 

לאחר שנים רבות בתפקידי מפתח החליט ברנדר לצאת לדרך עצמאית כיועץ כלכלי.

יציאה לחופשי

קיימות מגוון סיבות שבגללן שכירים ושכירות מבקשים להיות עצמאים ועצמאיות- לא מסתדרים עם הבוס, החופש לנהל לעצמך את הלוז ביומן, והרשימה עוד ארוכה. אך בעבור ברנדר הסיבה היא אחרת והיא כרוכה במחשבה שלעולם לא היה עצמאי והרגיש ש'הוא חייב לנסות את זה'. הסיבה השנייה, הריאלית יותר, היא כי "אתה מגיע לגיל מסוים שאתה כבר לא יכול כל-כך לעבור בין תפקידים בשוק כשכיר. ראיתי המון יועצים במהלך הקריירה המקצועית שלי, ואמרתי שגם אני יכול לייעץ עם הידע שלי. בסופו של דבר מה שעושים היועצים הם שואבים את הידע ממני ומעמיתים שלי ומגישים לנו אותו חזרה עם כמה תובנות. אם רוב הידע נמצא אצלי, למה שאני לא אייעץ?"

לעצמאים יש לא מעט התמודדויות במהלך הדרך. הבעיה הגדולה, לטענת ברנדר, היא איך לשווק את עצמך- איך להראות שהידע שאתה מביא עימך הוא ייחודי, כזה שיכול לעזור לחברות ולמנכ"לים.

"חשבתי שזה יהיה קל, שאודיע לכולם שאני עצמאי והם יגיעו, כי הרי הם מכירים אותי ואת הידע והניסיון שרכשתי עם השנים. אך, כמובן שהדרך רחוקה מלהיות קלה".

מבט לעתיד

"סיימתי את התארים שלי בבית הספר לפני שנים רבות אך את הקורס 'משחק עסקים' אני זוכר עד היום. בקורס כל 3-4 סטודנטים ניהלנו פירמה, והתחרינו מול הקבוצות האחרות, תוך כדי התקלות של המרצה. בעצם, עשינו את כל הפעולות כמנהלים וכבעלי פירמה, וזה מאוד תרם לי מעשית ופתח את הראש לכיווני חשיבה שונים מעבר לידע התיאורטי. כיום אני ממשיך את דרכי בבית הספר כמנטור בתוכנית המנטורים המיועדת לבוגרים ולסטודנטים לקראת סיום הלימודים. אחד התרגילים שאני נותן לסטודנטים הוא להכין קורות חיים לכמה שנים קדימה ואז אני מעלה בפניהם את השאלה של 'איך תרצו שיראה המסלול המקצועי שלכם עוד חמש או עשר שנים?". מיד רואים את ההתלבטות על פניהם. אני מכין אותם לכוון את הזרקור שלהם כבר בשלב הלימודים על מנת להתחיל לבנות את השלבים בסולם שבסופו של דבר יביא אותם למטרה שהם מבקשים. כל אחד מאיתנו יעבור כמה וכמה קריירות בחייו. בין אם כשכיר ובין אם כעצמאי. בכמה הוא יצליח ובכמה הוא יכשל. אני מזכיר זאת לעצמי מדי יום, במיוחד עכשיו".