check
פיזיקאית ומוזיקאית? ניוטון, ווי הב א פרובלם! | בית הספר למנהל עסקים 

פיזיקאית ומוזיקאית? ניוטון, ווי הב א פרובלם!

כתבה: לי מתן


פרופ' רננה פרס

"אמא שלי יכולה לומר בסופר שבתה פרופסור ואני חושבת שזה ההישג הגדול מהבחינה הזו"

פרופ' רננה פרס היא מרצה בתחום השיווק בבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה העברית בירושלים. בעבר שימשה פרס כמרצה אורחת בבית הספר Wharton למנהל עסקים באוניברסיטת פנסילבניה והיום משמשת גם כעורכת בכירה בכתב העת International Journal of Research in Marketing.

פרס התחילה את דרכה האקדמית בלימודי פיזיקה באוניברסיטה העברית. אחרי תואר ראשון ושני בפיזיקה, הקמת חברה, ניסיון אינטנסיבי בתעשייה בארץ ובעולם פלוס תואר שני ודוקטורט במנהל עסקים פרס חזרה אלינו כמו בומרנג, למקום בו היא מרגישה הכי בבית.

נולדתי באוניברסיטה העברית

"אני נולדתי באוניברסיטה העברית", היא מספרת. רננה נולדה בבית החולים הדסה ואביה עבד כטכנאי בקמפוס גבעת רם, כך שאת ילדותה העבירה פרס בין כותלי האוניברסיטה. למרות הסביבה המסורתית והשמרנית בה גדלה בשכונת נחלאות בירושלים, מצאה את דרכה לעולם המדע והוקסמה ממנו, עוד כילדה.

"בכיתה ב' אני זוכרת כשכולן ביקשו ברבי, מה שהיה ה'ביג שוס' של ילדות בשנות השבעים, אני ביקשתי מבחנות ליום ההולדת ועשיתי ניסויים"

מהזרימה הטבעית לתואר הראשון בפיזיקה באונ' העברית, פרס הכתה גלים בלימודי התואר השני. היא הייתה נחושה לחבר בין עולמות ולצאת מקופסת הפיזיקה המסורתית. כפורצת דרך בתחומה, את התזה שלה כתבה על בניית מודל מתמטי לתיאור תהליכי למידה תפיסתית במח. "זו הייתה התזה האינטרדיסציפלינרית הראשונה... לא ידעו מה לעשות עם זה בפיזיקה".

המלצה: תשלבו דיסציפלינות

בעולם בו אנו חיים שילוב דיסציפלינות הולך ונעשה נפוץ. לנו, הסטודנטים של היום, פרופ' פרס מציעה "תעשו דו חוגי, חטיבה וכו', אבל שזה יהיה מקצוע. תדאגו שתחום הלימודים הראשי שלכם יהיה מדע בסיסי, שיהיו שורשים".

פרס לא נתנה לקושי או לבירוקרטיה שבשילוב תחומי המחקר לעצור אותה. כדי לעמוד בקשיים האלו לדבריה, יש "לבנות קרדיט טוב ולהראות מוטיבציה ומניעים אמיתיים". גם היום בתור ראש ההתמחות בבית הספר, פרס מעודדת ומעריכה אינטגרציה ושילוב תחומי מחקר, שלא כקיצור דרך. "אני חושבת שהאוניברסיטה באמת הולכת מעל ומעבר עבור סטודנטים שמשקיעים".

"בדרך כלל התלונות כלפי הצעירים היום הן שהם פאסיביים מדי. זאת תמיד תהיה התהייה שלנו לגבי הדור הצעיר, האם הם רעבים מספיק?"

לסטודנטים וליוצאים החדשים לתעשייה רננה ממליצה להיות אקטיביים, לשאול שאלות ולבצע פעולות המדגישות את המוטיבציה והנכונות להשקיע. "הייתה לי סטודנטית שרצתה להתקבל למעבדה שלי ולעשות תזה ולא הייתי משוכנעת ברקע התכנותי שלה, שהיה נדרש. היא לא התעצלה וכדי להראות לי שהיא מסוגלת לקחה ביוזמתה קורס בפיתון, כתבה קוד ושלחה לי".

העבודה עם סטודנטים צעירים, מעודכנים ומלאי מוטיבציה היא זו שמסיבה לה אושר יום יום כמרצה וכחוקרת.

"אנחנו לא פה בשביל הקפיטריה או החדרים המרווחים בהר הצופים (צוחקת), אנחנו כאן בשביל היכולת לעבוד איתכם! זה מה ששומר אותנו צעירים".

יש חיים אחרי ההיי טק

אחרי שעזבה את Persay, החברה שהקימה כשסיימה את לימודי התואר השני, התלבטה פרס לגבי הצעד הבא. במסגרת מסע החיפושים הגיעה כשומעת חופשית לקורס מבוא לשיווק באוניברסיטת תל אביב, של פרופ' ברק ליבאי.

"הוא פשוט הציג מודל מתמטי שתיאר כניסת מוצרים חדשים לשוק, הייתי מרותקת! כמנהלת היו לי כל כך הרבה שאלות שלא ידעתי לענות עליהן והנה, הכלים שלמדתי כפיזיקאית יכולים להציע פתרונות".

רננה הבינה שהיא לא לבד וכך חזרה לאקדמיה, למקום בו יכלה להמשיך לחקור את השילוב וליישם את הכלים שלה כפיזיקאית, על עולם ההחלטות הניהוליות. פרס סיימה את הדוקטורט ואת ה-MBA באונ' תל אביב ולאחר מכן חזרה לאוניברסיטה העברית בה היא חוקרת, מרצה ועובדת עד היום.

נשים בעמדות מפתח

כאישה בעמדות מפתח, פרס משתדלת לדאוג לסביבה בטוחה ומפרה לנשים צעירות, במחקר ובתעשייה.

לה היה מזל, היא אומרת "אני אישה מזרחית אבל חינכו אותי כמו גבר לבן". העובדה שהחינוך והאופי החזק שלה הובילו אותה למקום בו נמצאת, לדעתה, "לא מקטינה את הבעיה, רק אומרת שיש לי יותר אחריות לפתור אותה". ואכן כך היא עושה.

למשל, בארגון כנס בין לאומי בשיקגו פרס עשתה מהפך לאירוע המרכזי, ה-Booze Cruise"", שכלל אלכוהול ויצר סביבה לא בטוחה לדוקטורנטיות הצעירות בכנס. היא הפיקה במקומו "Music Cruise", בו "אנשים שמעו מוזיקה, דיברו על מדע... קיבלנו תגובות כל כך מרגשות, של כמה זה היה חסר".

מוזיקה, אגב, היא האהבה הנוספת של רננה. בין עיסוקיה הרבים, פרס היא גם פייטנית, חזנית ולא תאמינו – אפילו מוסמכת לרבנות. "אני חושבת שאני האישה היחידה בתולדות האוניברסיטה שהיא גם פרופסור וגם רב (צוחקת)".

גם במוזיקה, פרס מצליחה לחבר בין עולמות ולייצר נטוורקינג, כמו בעולם העסקים. כך למשל, למדה לנגן על דוברו (סוג של גיטרת בלו גראס) אצל מוזיקאי מברודווי, שהכירה בשנת שבתון ב-NYU. בגיטרה הזו היא מנגנת ויוצרת מוזיקה מקורית שמושפעת ממוזיקה קלאסית, פיוטי בית הכנסת ומוזיקה ערבית.

"זה גם מסוג החיבורים שאני עושה" מספרת, "ערבוב בין ז'אנרים וכלים מוזיקליים, אישה ששרה מוסיקה שמבוצעת בדרך כלל על ידי גברים, ושילוב טקסטים עתיקים עם מוסיקה שיש בה אלמנטים מודרניים".

פרופ' פרס עברה דרך ארוכה עד למקום בו היא עומדת היום. "עבדתי קשה כדי לסלול כל שלב בדרך", היא מספרת.

במסר לנשים הצעירות, באקדמיה ובתעשייה, פרס מאמינה ש"אנחנו צריכות להבין שאנחנו ראויות לקבל ולהשיג כל מה שאנחנו רוצות". ברגע שנבין את זה, נוכל לבנות את התהליכים כדי שהדברים יקרו. פרס מפצירה בנשים הצעירות לא לוותר על השאיפות שלהן ולעשות בכל שלב בחיים מה שנכון ומתאים עבורן, כי "לא נותנים מדליות למי שהקריבה קורבנות".

על הדרך מעוררת ההשראה של רננה והסיפורים אין ספור, אפשר לכתוב ספר הרפתקאות שלם. הכותרת של ספר כזה אודות חייה תסתכם לפיה בשתי מילים: "פיזיקאית, ומוזיקאית". כנגד כל החוקים, רננה מצליחה למצוא את ההרמוניות של עולם המחקר ולהחיל את חוקי הפיזיקה והעסקים על המוזיקה.

ניוטון ווי הב א פרובלם? אם תשאלו את פרס, כנראה שכבר ממש לא!