check
תהליך הקבלה (חילופים למשך סמסטר) | בית הספר למנהל עסקים 

תהליך הקבלה (חילופים למשך סמסטר)

לפני הגשת המועמדות

כללי

- סטודנטים לתואר ראשון ושני יכולים לצאת לסמסטר בחו"ל באוניברסיטאות שותפות של בית הספר למנהל עסקים, ולקבל הכרה אקדמית בקורסים הנלמדים בחו"ל כחלק מלימודי התואר.

- חשוב לשים לב כי היציאה לחו"ל היא בשנה העוקבת (סטודנט.ית מגיש.ה מועמדות בשנה ב', ויוצא.ת בג').

מי רשאים להגיש מעומדות?

- סטודנטים לתואר בוגר שנה ב' או שנה ג', ובתנאי שנותר מינימום 10 נ"זים בשנה"ל הבאה.

- סטודנטים  לתואר מוסמך.

- סטודנטים במסלול אלפא או הכנה למוסמך, ובתנאי שנותרו 10 נ"זים בשנה"ל הבאה.

- ממוצע ציונים כללי - 80 ומעלה.

מי לא רשאים לצאת לחילופים:

סטודנטים לתואר בוגר בתוכנית המשולבת של מנהל עסקים וחשבונאות

סטודנטים לתואר מוסמך בו לא נלמדים קורסי בחירה או התמחויות בהם יש קורס שנתי בשנה ב' 

 מה צריך לשקול לפני החלטתך להגיש מועמדות?

נא בחנו היטב את מערכת השיקולים וההשלכות של לימודים בחו"ל:

-  עלויות

- הארכה אפשרית של תקופת הלימודים בסמסטר או שנה.
תלמידי מוסמך אינם רשאים להאריך את התואר מעבר לשנתיים בשל יציאה לתכנית חילופי סטודנטים.

- איך תשפיע היציאה לתכנית על מגוון נושאים כמו עבודה, מגורים, משפחה, זוגיות וכדומה.

- השתתפות בתכניות אחרות בחוג/פקולטה.

- האם אתם מוכנים לשהייה ממושכת בארץ זרה?

- ניתן להגיש מועמדות גם לתכנית החילופים של בית הספר למנהל עסקים וגם לתכנית הכללית של האוניברסיטה דרך הרשות לבינלאומיות, אך אם תתקבלו לשתי התכניות תאלצו לבחור באיזו תכנית תרצו להשתתף.

כמה זה יעלה לי?

העלות של יציאה לחילופי סטודנטים משתנה מסטודנט לסטודנט, ומושפעת מגורמים שונים כגון המדינה המארחת, תקופת השהיה, רמת המחייה ומספר גורמים נוספים.

בזמן יציאה לחילופי סטודנטים, תמשיכו לשלם שכר לימוד כרגיל ישירות לאוניברסיטה העברית (ולא למוסד בחו"ל), למעט דמי רישום/טיפול שלעתים תידרשו לשלם.

עם זאת, יש הוצאות שונות שצריך לשקול: כרטיסי טיסה, לינה, מזון, ביטוח רפואי, דרכון, אשרות כניסה והוצאות אישיות.

טיפ! אפשר לבדוק עלויות משוערות בכל מדינה באתר הזה.

מלגות

בית הספר מעניק מלגות לחלק מהסטודנטים בשווי $1000-2500 על סמך קריטריונים שונים. חשוב לציין כי אין לבית הספר הסכמי ארסמוס.

 איך זה ישפיע על הלימודים שלי?

  • היציאה לחילופין היא בסמסטר א' או בסמסטר ב' של שנה ג' או ד' לתואר בוגר או בשנה ב' לתואר מוסמך.
  • על יכם לבחון היטב את הלוח האקדמי של המוסד בו אתם מעוניינים ללמוד כי קיימים לא מעט הבדלים בין האוניברסיטה העברית לבין מוסדות בחו"ל.
  • ניתן ללמוד קורסי בחירה התואמים את תכני חוגי הלימודים. במקרים חריגים ניתן ללמוד קורסי חובה. במסגרת הלימודים בחו"ל לא ניתן ללמוד קורס שנתי או למלא את חובת ההגשה של עבודות סמינריוניות.
  • כל הקורסים אשר בכוונתך ללמוד בחו"ל צריכים להיות מאושרים מראש לפני היציאה לחו"ל על מנת להבטיח הכרה אקדמית בקורסים:
    • קורסים של בית הספר למנהל עסקים יאושרו על ידי יועצי תואר הבוגר / ראשי ההתמחויות במוסמך.
    • הסדרים עם פקולטות אחרות באוניברסיטה העברית, כולל לתלמידי תכניות משותפות, אינם באחריות בית הספר למנהל עסקים. על הסטודנטים להתייעץ ולקבל את אישורם של ראש החוג\יועץ התואר\ מזכירות בחוג השני בכדי לקבל הכרה בקורסים אותם תהיו מעוניינים ללמוד במוסד המארח. חובה עליכם להיפגש עם ראשי החוג השני שלכם ולהתייעץ עמם בנוגע להשלמת החוסרים טרם קבלתכם/התחייבותכם ליציאה לתכנית כדי לוודא שאינכם נפגעים מהחוסרים שיצטברו לכם.
  • קורסים שנלמדו בחו"ל במסגרת הסכמי חילופין שיוכרו באוניברסיטה העברית לא יזוכו בציון מספרי אלא בנקודות זכות בלבד.
  • -יש לקחת בחשבון את האפשרות שהדבר יגרום להארכת משך הלימודים לתואר כולל המשתמע מכך לגבי תשלום שכר לימוד.

 ומה עם הקורונה?

ברור שהמצב מורכב, ולכן נהיה אתכם בקשר צמוד לכל אורך התהליך, כדי לעדכן אתכם לגבי התפתחויות שקשורות ליעד שלכם, ולמצוא יחד פתרונות יצירתיים אם צריך – כדי להגשים לכם את חווית החילופין.

 

הגשת מועמדות

הגשת מועמדות דרך טופס מקוון באתר.

שימו לב: מערכת ההגשה פתוחה רק במהלך תקופת ההרשמה לתכניות החילופים.

באתר יש למלא טופס עם הפרטים האישיים ולבחור 8 מוסדות בחו"ל לפי סדר עדיפויות.

  1. יש  לצרף לבקשה את המסמכים הבאים: 
  • קורות חיים (באנגלית) 
  • גיליון ציונים מלא באנגלית (ממזכירות הפקולטה – להתייעץ עם ענת).
  • סטודנטים לתואר מוסמך נדרשים להביא גיליון ציונים נוכחי וגיליון ציונים מתואר הבוגר בשפה האנגלית.
  • מכתב מוטיבציה בשפה האנגלית 

במכתב תתארו את הסיבות בגללן אתם מעוניינים להשתתף בתכנית חילופי סטודנטים, מדוע אתם ראויים להיבחר לצאת לתכנית, ומדוע אתם רוצים לצאת דווקא לאוניברסיטאות שבחרתם? ניתן להתייחס לתכניות הלימודים המוצעות באותו מוסד לבין לימודיכם האקדמיים הנוכחיים ו/או העתידיים.

  • מכתב המלצה ממרצה
  • סרטון הצגה עצמית באורך של 2 דקות בשפה האנגלית.
  1. לתשומת ליבכם: 

בקשות שלא יוגשו במלואן לא יובאו לוועדת שיפוט. 

בקשות שתוגשנה לאחר מועד ההגשה לא תועברנה לשיפוט.

  1. לשאלות טכניות לגבי הרישום המקוון :
    ניתן לפנות במייל  bschoolexchange@mail.huji.ac.il

 שלב השיפוט 

לאחר סגירת הקול קורא, הבקשות תועברנה לשלב סינון ראשוני. לאחר מכן יזומנו המתמודדים לראיון אישי.

עמידה בתנאים המפורסמים להגשת מועמדות אין פירושה קבלה אוטומטית לתכנית החילופין. 

תוצאות השיפוט – מכתבי קבלה ודחייה יימסרו למגישים בתום תהליך השיפוט בחודשיים מסגירת הקול קורא. 

 

מזל טוב! התקבלת – מה עליך לעשות?

  1. אישור קבלה מבית הספר

במכתב הקבלה שישלח בדוא"ל יצוין לאיזה מוסד התקבלת מתוך האפשרויות שציינת בבקשתך. בשלב השיפוט נעשים מאמצים רבים לענות על הבקשות של הסטודנטים. עם זאת, במוסדות בהם הביקוש גדול לא ניתן לתת לכולם את המוסד המבוקש עליהם. במידה ולא קיבלת מוסד שציינת בסדרי העדיפויות שלך בשלב ההגשה, יוצע לך מוסד אחר לחילופין, בו יוותרו מקומות פנויים.

יש להודיע על אישור יציאה לחילופי סטודנטים תוך 7 ימים מיום קבלת הודעת הקבלה. ההודעה של ביה״ס למנע״ס אודות קבלה לתכנית תתבצע בתיאום עם הודעות הקבלה של תכניות החילופים של האוניברסיטה בכדי לאפשר לכם לקבל החלטה מושכלת.

  1. ביטול

סטודנטים שאישרו את יציאתם לחילופי סטודנטים רשאים לבטל את השתתפותם עד 14 ימים מיום הודעתם, ללא קנס.

ביטול מעבר ל - 14 ימים יחויב בדמי טיפול וניהול על סך 500 ש"ח.

  1. הגשת מועמדות על ידי בית הספר Nomination))

לאחר שאישרת את יציאתך לחילופין למוסד מסוים בחו"ל, אנו נגיש רשמית את מועמדותך להשתתפות בחילופי הסטודנטים למוסד בחו"ל (לכל מוסד "ל יש מועדי הגשה קבועים). הסטודנטים יקבלו על כך עדכון מסודר.

  1. הגשת מועמדות על ידי המועמד Application))

רק לאחר אישור קבלת המועמדות מטעמנו (Nomination) ע"י המוסד בחו"ל,  תקבלו הודעת דוא"ל מאתנו / המוסד המארח עם הוראות כיצד להמשיך עם שלב הגשת המועמדות על ידך לאוניברסיטה בחו"ל (Application).

  1. זמני הגשת מועמות וקבלת תשובה
  • עבור סמסטר א', התהליך נמשך בין סוף פברואר ליולי, ועבור סמסטר ב',  התהליך נמשך בין יולי לנובמבר.
  • צריך להיאזר בסבלנות – קבלת הנחיות להמשך הרישום צפויה להתקבל כמספר שבועות לפני המועד האחרון להגשת הבקשה למוסד בחו"ל. חשוב מאוד לא לפנות באופן עצמאי למוסד בחו"ל עד קבלת הוראות והנחיות מתאימות.
  • הגשת הבקשה למוסדות בחו"ל היא בד"כ מקוונת ועשויה לכלול מסמכים שונים.

יש לשים לב למלא אחר הדרישות המוקדמות של המוסד בחו"ל כגון דרישות שפה ,קורסי קדם וכו' (מופיע בדף מידע של כל מוסד) אחרת לא תוכל ולצאת לחילופין.

  1. קבלה/דחיה Acceptance/Rejection))

לאחר השלמת הגשת המועמדות למוסד בחו"ל ובסיום תהליך השיפוט שלהם, יתקבלו מכתב קבלה/דחייה.

במידה והתקבלת, המוסד המארח ישלח אליך מכתב קבלה רשמי ויידעו אותך על השלבים הבאים בתהליך.  לאחר מכן, יש להתחיל להתכונן לניידות, כולל בקשה להוצאת ויזת סטודנט.

  1. ויזה

לאחר קבלת מכתב הקבלה הרשמי מהאוניברסיטה בחו"ל, יש להתחיל בהליך הוצאת ויזה לסטודנט.

הוצאת ויזה היא חובה, באחריות הסטודנט וכרוכה בתשלום.

התנאים והדרישות בכל מדינה שונים ועלולים גם להשתנות מעת לעת. מומלץ מאד לבדוק מול מתאם המוסד המארח ומול הקונסוליה הרלוונטית ולברר:

   - מהם המסמכים הנדרשים?

   - מהם לוחות הזמנים?

   - האם יש צורך בבדיקה רפואית של השגרירות?

   - האם יש היתר עבודה?

   - האם ישנה אפשרות להנפקת ויזה לבן/בת זוג.

סבלנות! ישנן מדינות בהן תהליך זה הוא ארוך למדי.

שימו לב כי הדרכון צריך להיות בתוקף עד חצי שנה מתאריך החזרה לארץ.

  1. כרטיס טיסה

חשוב לשים לב שישנם מוסדות בהם מתקיימים ימי אוריינטציה לפני תחילת שנת הלימודים הרשמית.

יש להזמין כרטיסים מבעוד מועד ולהגיע לשם בזמן.

ימי האוריינטציה חשובים מאוד ובחלק מהמקרים חלק בלתי נפרד מתקפות החילופין

טיפ! יש לשמור את כרטיסי הטיסה והעלייה למטוס, במידה ותידרש להציג אותם בהמשך.

  1. ביטוח בריאות

ביטוח הבריאות הוא חובה. על פי רוב, ניתן לעשות זאת על פי בחירתך האישית. יחד עם זאת, ישנם מוסדות הדורשים לעשות ביטוח בריאות שלהם בלבד. נא לבדוק זאת היטב מראש. מידע זה יופיע באתר המוסד או בדף המידע של המוסד.

  1. מגורים

מומלץ להיעזר במשרד הבינלאומי של המוסד בחו"ל לקבלת מידע לגבי מעונות ומגורים.

אם בחרת לגור מחוץ למעונות האוניברסיטה, מומלץ לבדוק את נושא המגורים עוד לפני ההגעה לחו"ל, מהן הדרישות לחתימת הסכם מגורים, מהם התנאים לחוזה ועוד.

 ישנם אתרים שונים בהם ניתן להסתייע לשם כך, לעתים בתוך האוניברסיטאות המארחות ובאתרים סטודנטיאליים שונים.

  1. פתיחת קו טלפון

מומלץ לבדוק מראש מהו התהליך הנדרש לפתיחת קו טלפון, והאם החוזה אינו כובל ומחייב לתקופה ארוכה יותר מזמן השהות שם.

  1. פתיחת חשבון בנק

לרוב, מקובל לפתוח חשבון בנק בארץ היעד. מומלץ לברר מראש עם אנשי הקשר באוניברסיטה המארחת מהי הדרישה שלהם בנושא, ובמידה והם דורשים פתיחת חשבון בנק, מה נדרש לשם כך? (אישור נוטריון, אישור על תקופת השהות וכדומה).

ישנן אוניברסיטאות הדורשות אף הצגת מסמכים המעידים על מצבו הכלכלי של הסטודנט.

טיפ! יש לדאוג למימון מלא לכל תקופת השהות בחו"ל, כולל הנסיעה, ומומלץ מאד לקחת כסף מזומן למחייתך למספר שבועות.

 

רישום לקורסים

אישור קורסים

על הסטודנטים יהיה למלא טופס מקוון בו ירשמו את פרטי הקורסים אותם יהיו מעוניינים ללמוד במוסד המאחר ולצרף את הסילבוס. המידע יעבור ליועצים / ראשי ההתמחויות.

שימו לב כי אישור זה הינו אך ורק לקורסים הנלמדים בבית הספר למנהל עסקים ולא בחוג הלימודים השני. לגבי הקורסים הנלמדים בחוג השני, עליכם לקבל אישור כתוב מראש החוג/ יועץ התואר (בחוג השני).

 הערה: רק קורסים שאושרו מראש זכאים לקבלת זיכוי אקדמי עם חזרתך מחו"ל.

הקורסים הנלמדים בחו"ל ישמשו תחליף לקורסי בחירה, למעט מקרים מיוחדים, הכפופים לאישור של יועץ/ראש ההתמחות הרלוונטי. לא ניתן ללמוד בחו"ל קורסים כתחליף לקורסי חובה.

סטודנט לתואר בוגר נדרש ללמוד במוסד בחו"ל קורסים השווים ל-  10 נ"זים במינימום ועד 20 נז"ם בהם ניתן להכיר בגיליון הציונים כלימודים מחו"ל.

סטודנט לתואר מוסמך נדרש ללמוד במוסד בחו"ל קורסים השווים ל-  6 נ"זים במינימום ועד 12 נז"ם בהם ניתן להכיר בגיליון הציונים כלימודים מחו"ל.

*חילופין סמסטריאלי – 74101.

כל הפרטים והדגשים לגבי הליך ההכרה בקורסים בבית הספר למנהל עסקים ישלחו בחודש מאי.

מדיניות הכרה בקורסים הנלמדים בחו"ל

נקודות הזיכוי על הקורסים שנלמדו בחו"ל יינתנו עבור סיום בהצלחה (קבלת ציון עובר לפחות באותה אוניברסיטה) של הקורסים שנלמדו בחו"ל.

עם שובך ארצה, יש להציג גיליון ציונים פנימי על הקורסים שלמדת בחו"ל לצורך בניית תכנית לימודיך באוניברסיטה העברית. הכרה בקורסים ידווח לאחר קבלת גיליון ציונים רשמי מהאוניברסיטה בה למדת בחו"ל. (לא יאוחר משלושה חודשים מיום חזרתך מחו"ל) זיכוי יינתן על פי כללי השקילות (ראה תקנון נה"ל סעיף 13.4)

קורסים שנלמדו בחו"ל במסגרת תכניות חילופי סטודנטים ושהוכרו באוניברסיטה העברית לא יזכו את התלמיד בציון מספרי אלא בנקודות זכות ובציון של "זיכוי מחייב" (כפי שקובע סעיף 13.3  בתקנון).

 

מלגות ושכר לימוד

מלגות

חלק מהסטודנטים יוכלו לקבל מלגה בסך של 1,000-2,500 דולר מהאוניברסיטה העברית, שמטרתה לעזור עם הוצאות המחייה במדינה המארחת.

המענק יועבר לחשבונך דרך מינהל תלמידים. אם אתה מעוניין שהכסף יועבר לחשבון אחר,  יש לשנות זאת במידע האישי באתר האוניברסיטה.

שים לב – הנוסעים בסמסטר א' שנמצאו זכאים למענק של בית הספר, יקבלו את הכסף רק לאחר פתיחת שנה"ל, במהלך חודש דצמבר. לפיכך, אין להסתמך על המענק ככסף זמין שניתן להשתמש בו במהלך שהותכם שם.

שכר לימוד

עם סיום הלימודים בחו"ל בהצלחה תקבלו הכרה על הלימודים בחו"ל, ותחויבו בשכר הלימוד בגין אותם לימודים עם שובכם ארצה (תשלום מס' 1 ותשלומים נלווים).

כל קורס עבורו תקבלו זיכוי אקדמי עם החזרה יחויב בשכר לימוד לפי היקפו (בנ"ז). החיוב שיושת יהיה 25% או על פי השעות, הגבוה מבין השניים.

במידה ואתם בשנת הלימודים האחרונה לתואר (והצהרת על השלמת החובות לתואר) יושת שכר לימוד על פי השעות שהוכרו  או לפי צבירת שכר הלימוד לתואר, הגבוה מבין השניים.

במידה והפסדתם קורס חובה, אשר לא נמצא לו קורס מקביל באוניברסיטה המארחת, עקב יציאה לתכנית חילופי סטודנטים בשנה ג'- תשלימו קורס זה בשנה ד' ללימודי התואר. תחויבו בגין הקורס בשנה ד' בלבד, או בהשלמה לשכ"ל מצטבר לתואר, הגבוה מבין השניים.

למידע נוסף אודות תשלום שכר הלימוד, נא ראו את הודעת מדור שכ"ל.

  1.  CHECKLIST

מומלץ להעזר ב-CHECKLIST לצורך ההתארגנות. – מדובר במסמך של הרשות לבינלאומיות.

 

הגעת לחו"ל

עם ההגעה לחו"ל, מן הסתם תידרשו ללא מעט סידורים  - מגורים, פתיחת חשבון בנק, קו טלפון, לימודים וכו'

המשרדים הבינלאומיים במוסדות בחו"ל ערוכים לסייע לכם.

לכן, מיד עם הגעתכם למוסד בחו"ל עליכם להחתים את איש הקשר הרלוונטי ברשות לבינלאומיות על טופס הגעה ולשלוח באימייל למשרד הבינלאומי בכתובת: bschoolexchange@mail.huji.ac.il

שים לב, כי עם סיום הלימודים ולפני החזרה לארץ תדרשו להחתים את איש הקשר הרלוונטי פעם נוספת.

לתשומת לבך: תקנון משמעת תלמידים של האוניברסיטה העברית חל עליכם גם בזמן לימודיך במסגרת חילופין בחו"ל.

שינוי קורסים

לא תמיד תכניות הלימודים המתפרסמות באתרי האוניברסיטאות לפני היציאה ללימודים הן עדכניות ולעתים הקורסים שבחרתם מבעוד מועד בארץ, לא תואמים את הציפיות שלך בפועל.

לפיכך, קיימת אפשרות לבצע שינויים בתכנית הלימודים שהגשתם עם הגעתך למוסד בחו"ל, (בד"כ בשלושת השבועות הראשונים ללימודים). עליכם לבקש אישור בדוא"ל מרכזת התואר הראשון/ ראשי ההתמחויות בתואר השני (בקורסים שקשורים למנהל עסקים ולא של החוג השני).

החלטת להפסיק את לימודיך בחו"ל מסיבה כלשהי?

במידה ותאלצו מכל סיבה שהיא להפסיק את לימודיך בחו"ל לפני תום הסמסטר, עליכם להודיע על כך בכתב למשרד הבינלאומי באוניברסיטה המארחת ולמשרד הבינלאומי בבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה העברית בכתובת: bschoolexchange@mail.huji.ac.il

נתקלת בבעיה? מצוקה?

במהלך השהות בחו"ל, במקרי חרום פנו לשגרירות/קונסוליה הישראלית הקרובה אליך.

לכן עם ההגעה לחו"ל, בררו את פרטי הקשר של חדר המצב של שגרירות/קונסוליה ושימרו בטלפון הנייד למקרה חרום (בתקווה שלא יהיה).

במקרה ונקלעתם למצוקה רגשית/נפשית/אחרת – פנו לקבל סיוע מהגורם המתאים במוסד בחו"ל. במקביל, חשוב ליידע את רכזי חילופי סטודנטים מהמשרד הבינלאומי בבית הספר בכתובת: bschoolexchange@mail.huji.ac.il עם העתק לג'יין טרנר: janet@savion.huji.ac.il

 

חזרה לאוניברסיטה העברית

אנו מקווים כי תקופת החילופין הייתה חוויה נפלאה והזדמנות ללמידה משמעותית הן מבחינה אקדמית והן מבחינה אישית.

אתם עלול לחוות רגשות מעורבים או קושי מסוים עם החזרתה. חשוב שתדעו שקיימת אפשרות לקבלת עזרה. ניתן לפנות לשרותי ייעוץ לעזרה במידת הצורך.

מה עליך לעשות עם חזרתך?

עם החזרה ארצה, הציגו את הטופס עם שתי החתימות מהמוסד המארח המוכיחות את ההשתתפות בחילופים.

- הכרה בקורסים

כאמור, הטיפול בזיכויים האקדמיים ובחיוב של תשלום שכר הלימוד בגינם, יתבצע רק לאחר החזרה לארץ.

 זיכוי על הקורסים ידווח לאחר קבלת גיליון ציונים רשמי מהאוניברסיטה בה למדת אשר יועבר בצורה אלקטרונית או במסמך קשיח עד שלושה חודשים לכל היותר מיום חזרתך מחו"ל. הזיכוי יינתן על פי כללי השקילות.

קורסים שנלמדו בחו"ל במסגרת הסכמי חליפין שיוכרו באוניברסיטה העברית לא יזוכו בציון מספרי אלא בנקודות זכות בלבד.

- דוח משוב

עם החזרה יישלח אליך בדוא"ל בקשה להגיש משוב על החוויה שעברת – זה מידע חשוב לנו ולדורות הבאים של הסטודנטים היוצאים!