לימודי מוסמך במסלול מחקרי

לימודי מוסמך (תואר שני) במסלול המחקרי מיועדים לתלמידים המבקשים לרכוש מיומנות בתחום המחקר ולפתח עבודת מחקר עצמאית, בהנחיית חבר סגל אקדמי המתמחה בתחום התעניינותם.

תנאי הקבלה למסלול המחקרי

תלמידים שסיימו לימודי שנה א' לתואר מוסמך, בממוצע 85 ומעלה ומצאו מנחה לעבודת תזה (לפי הקריטריונים שיפורטו להלן) רשאים לפנות לרכזת לימודים מתקדמים של בית הספר למנהל עסקים טרם פתיחת השנה השנייה ללימודיהם או בסמוך לתחילתה, בבקשה להתקבל ללימודים במסלול המחקרי. הצטרפות למסלול המחקרי כרוכה באישור בכתב מהמנחה המיועד/ת של עבודת המחקר על הסכמתו/ה להנחות את המועמד/ת והערכה שהמחקר יסתיים ללא גרירת התואר בשנה נוספת.

מעבר למסלול המחקרי יתבצע לאחר קבלת אישור מהוועדה לתלמידי מחקר של בית הספר.

פניות לקבלה למסלול המחקרי יתבצעו לרכזת הלימודים המתקדמים של בית הספר, גב' מאיה דגן אשכנזי, בכתובת המייל mayaas@savion.huji.ac.il.

נהלים להגשת עבודת הגמר (תזה) במסלול המוסמך המחקרי

עבודת הגמר היא מחקר בנושא מוגדר, המבוצע על ידי התלמיד/ה ומסוכם על ידו/ה כחיבור מדעי. על העבודה לשקף את יכולת התלמיד/ה לשלוט בכלים המדעיים שרכש/ה בתחום מחקרו/ה, את כושרו/ה לערוך סיכום אינפורמטיבי של הספרות המדעית בתחום מחקרו/ה ואת יכולתו/ה לסכם את המחקר בצורה בהירה ומשכנעת. במידת האפשר, העבודה תבטא חשיבה מקורית ועצמאית ויוזמה במחקר מדעי.

בכתיבת העבודה המחקרית ת/יודרך התלמיד/ה על-ידי מנחה אחד/ת או יותר, כאשר לפחות אחד/ת המנחים/ות יהיו חברי סגל בית הספר.

העבודה תישלח לבדיקה על פי רשימת חוקרים רלוונטיים (לפחות שניים), אותם ת/יציע בכתב המדריך/ה לעבודת התזה וחוות דעתו/ה תועבר באופן אנונימי. המדריך/ה והקורא/ת השני/ה יעבירו את חוות הדעת על העבודה (כולל ציון מספרי) למזכירות החוג תוך חודשיים מקבלת העבודה.

ציון העבודה הוא ממוצע הציונים שהעבירו שני הבודקים. ניתן לערער על ציון העבודה ובלבד שהערעור מנומק ומוגש בתוך 3 ימי עסקים ממועד פרסום הציון. לאחר הגשת הערעור, תימסר העבודה להערכה עצמאית על ידי קורא נוסף ועל כן תהליך הערעור עלול לדחות את מועד סיום התואר.

יש להירשם לעבודה המחקרית כפי שנרשמים לכל קורס אחר. לימודי המוסמך במסלול המחקרי נמשכים שנתיים (4 סמסטרים).את עבודת התזה יש להגיש בקובץ PDF למזכירות המוסמך של בית הספר, לא יאוחר מסוף דצמבר של שנת הלימודים השלישית. אי-עמידה במועד זה תצריך אישור של הוועדה לתלמידי מחקר להמשך המחקר ורישום לשנת לימודים נוספת (כרוך בתוספת שכר לימוד).

שקלול הציון הסופי במסלול המחקרי

ציון קורסים 70%

ציון עבודת גמר 30%

פטורים מקורסים עבור תלמידי המסלול המחקרי

סטודנטים במסלול המחקרי יזכו להנחה של 7 נ״ז. כלומר, יסיימו את לימודי המוסמך המחקרי עם לפחות 41 נ"ז (או לפחות 35 נ"ז לזכאים לתואר בהיקף 42 נ"ז). ההקלה תינתן לפי הפירוט הבא:

תלמידים שעליהם ללמוד 7 נ"ז או יותר בלימודי בחירה כלליים (עקב פְּטוֹרים מקורסי יסודות):

תלמידים אלה יהיו פטורים מ-7 נ"ז שכולם יהיו במקום נ"זים של לימודי בחירה כלליים, אך לא מהסמינר.

עבור יתר התלמידים:

  1. תלמידים אלה יהיו פטורים מקורס הסמינר (בהיקף של עד 4 נ"ז). תלמידים הלומדים שתי התמחויות יהיו פטורים מהסמינר בהתמחות הקשורה לעבודת המחקר שלהם אבל ילמדו כרגיל את הסמינר בהתמחות האחרת.
  2. בנוסף לפטור מקורס הסמינר, התלמידים יהיו פטורים מקורס בחירה נוסף של עד 3 נ"ז:
    1. אם על התלמידים ללמוד לימודי בחירה כלליים בהיקף של 3 נ"ז לפחות, התלמידים יהיו פטורים מקורס בחירה כללי אחד של עד 3 נ"ז. אחרת, התלמידים יהיו פטורים מקורס בחירה אחד של עד 3 נ"ז בהתמחות הראשית אותה הם לומדים.
    2. אם לתלמידים אין אף קורס בחירה בתואר, התלמידים יהיו פטורים מקורס התמחות אחד עד היקף של 3 נ"ז שייקבע על ידי ראש/ת ההתמחות.
      1. תלמידים הלומדים שתי התמחויות יהיו פטורים מקורס כזה בהתמחות במסגרתה הם מבצעים את עבודת המחקר (תזה).
      2. על מנת לקבל פטור מקורס במקרים אלה, על התלמידים לקבל אישור בכתב מראש/ת ההתמחות. על התלמידים לשלוח בקשה לפטור למזכירות המוסמך לפני פתיחת הסמסטר בו נלמד הקורס.

    לתשומת לב: קבלה למסלול מחקרי אין בה אישור להמשך ללימודי מחקר (דוקטורט).

    הנחיות לכתיבת עבודת גמר

    חיבור עבודת הגמר מהווה בחינה לכושר התלמיד/ה למחקר ולכתיבה מדעית. החיבור צריך להיכתב בשפה ברורה, להציג את הבעיה המדעית, את מהלך העבודה, התוצאות המתקבלות וההיסק המדעי. העבודה תיכתב בעברית או באנגלית כשעמודי העבודה ממוספרים.

    בשער העבודה ייכללו הפרטים הבאים:

    א. כותרת: האוניברסיטה העברית בירושלים, בית-הספר למנהל עסקים.

    ב. עבודת גמר לתואר מוסמך במנהל עסקים בהתמחות:

    ג. שם העבודה בעברית ובאנגלית.

    ד. שם מגיש/ת העבודה + מספר תעודת הזהות.

    ה. שם המנחה.

    ו. תאריך הגשת העבודה.

    הערה: העבודה עשויה להיכלל בארכיב בית הספר הזמין לחברי הסגל.

    תלמיד משלים למחקר

    תלמידים שסיימו לימודיהם לתואר מוסמך במסלול עיוני (לא מחקרי)  ומעוניינים להמשיך ללימודים מתקדמים (תואר שלישי) יוכלו להגיש מועמדותם לסטטוס "משלים למחקר", סטטוס בו כותבים עבודת מחקר ומשלימים קורסים, במידת הצורך. כדי להגיש מועמדות לסטטוס "משלים למחקר" יש להציג אישור בכתב ממנחה המסכים להנחות את התלמיד. תלמיד אשר תאושר בקשתו להשלמת המחקר לצורך לימודי הדוקטורט, יירשם כ"תלמיד משלים למחקר". אין בהסכמת מנחה להנחות תלמיד משלים למחקר התחייבות להנחות את התלמיד גם בלימודי הדוקטורט.